Parkinsons Lov - et godt og effektivt redskab i din forretning til at nå mål

Parkinsons Lov – et godt redskab i din forretning

Har du nogensinde hørt om Parkinsons Lov? Eller så læs med her og find ud af, hvorfor du kan komme til at bruge al for lang tid på at færdiggøre en opgave i din forretning.

Parkinsons Lov handler helt kort sagt om din evne til at fokusere og prioritere.

Den handler om, at der er stor risiko for, at du lader dine opgaver flyde ud og tage længere tid, end de behøver. I hvert fald hvis du i udgangspunktet sætter lang tid af til at løse opgaverne.

Mens du tværtimod bliver langt hurtigere færdig med dine opgaver, hvis du har sat din tidsramme efter det.

 

Hvem var Parkinson?

Parkinson var en britisk historiker og forfatter, som i 1957 udgav hans bestseller “Parkinsons Law”.

I denne bog kom han med en række påstande primært rettet mod den voksende embedsmandsstand i den offentlige administration. Og det er disse påstande, som der bliver refereret til under begrebet Parkinsons Lov.

 

Lav deadlines i din forretning og få mere tid

Kort opsummeret handler Parkinsons Lov om at sikre, at du ikke lader dit arbejde flyde ud og tage ekstra tid. Det sikrer du ved at sætte kortere deadlines for dig selv.

Det betyder, at uanset om du skal skrive en artikel, researche et emne, sende en e-mail eller udføre en anden opgave, så skal du beslutte dig for på forhånd, hvor lang tid, at du vil bruge på det.

Ved at følge denne strategi vil du som oftest opleve, at du bliver færdig inden for den tidsramme, du har sat for dig selv. Og dermed har sparet tid i forhold til, hvis du ingen tidsramme havde sat.

 

Derfor virker Parkinsons Lov

Forenklet sagt kan man sige, at Parkinsons Lov virker, fordi du tvinger dig selv til at fokusere og prioritere i dine opgaver.

Parkinsons gav selv et eksempel med to mennesker, som begge skal sende et postkort.

Den ene person er pensionist og har postkortet som det eneste gøremål denne dag. Han bruger derfor lang tid på både at finde postkortet, skrive en kladde og derefter skrive selve postkortet. Desuden bruger han tid på at sætte frimærket helt lige, inden han går ned for at sende det.

En anden person med flere opgaver ville have løst denne opgave på få minutter og være videre til næste opgave.

Pointen er altså at være bevidst om, hvornår du lader dine opgaver flyde ud og tage ekstra tid, de ikke behøver.

 

Det handler ikke om dovenskab, men om fokus

Det handler ikke om dovenskab, men i stedet om at fokusere.

Jo kortere deadlines du sætter for dig selv, jo kortere tid bruger du på de samme opgaver. Og desuden er det langt fra sikkert, at en opgave bliver bedre af, at du lader tiden flyde ud. Tværtimod risikerer du, at du på grund af den ekstra tid begynder at gå i detaljer og lave værdiløst arbejde. Det er spild af din gode tid.

Så øv dig i at fokusere på, hvad der er det vigtigste i din forretning.

Og sæt så nogle gode mål ud fra det.

Med hjælp af Parkinsons Lov kan du skabe stor fremgang med mindre tidsspilde.

 

Skriv en kommentar