Er du ikke på hjemmebane, når talen falder på online markedsføring så fortvivl ikke. I dette blogindlæg får du en basisviden om, hvordan du kan bruge de forskellige markedsføringskanaler til at markedsføre din forretning. Det gør det nemlig lettere at målrette, hvilket indhold du skal præsentere i de forskellige kanaler.
I dette blogindlæg bliver du præsenteret for de markedsføringskanaler, jeg mener er de vigtigste at gøre brug af som soloselvstændig – og ikke mindst som introvert. Og som jeg helt klart vil anbefale dig, at du integrerer i din forretning og prioriterer at bruge tid på helst hver dag.
4 online markedsføringskanaler
De fire kanaler du vil blive præsenteret for er:
- Din hjemmeside
- Din blog
- De sociale medier
- Dit nyhedsbrev
Hjemmeside
Brug din hjemmeside til at nå din målgruppe og vise dem, hvad det er, du kan og tilbyder dem at hjælpe med. Husk at det er ikke dig, som det er vigtigst at fokusere på, det er i stedet det, du kan hjælpe dine kunder med at løse.
Blog
Sørg for at integrere en blog på din hjemmeside, som du kan skrive inspirerende, interessante og relevante indlæg til. Del hjertens gerne ud af det du kan i dine blogindlæg, så dine følgere får tillid til dig og får en god fornemmelse af, hvem du er som person, og hvad du står for.
For at du kan gøre det, er det en god idé at være personlig og sætte et personligt aftryk på det, du formidler. Læg mærke til at jeg ikke skriver privat. Mange forveksler nemlig personlig og privat, og det skaber modstand hos dem.
Når jeg siger personlig, er det ikke en opfordring til at dele ud af dit privatliv (medmindre du ønsker det eller har en specifik pointe med det). Det er derimod en opfordring til at skrive som dig, være dig og lade din personlighed skinne igennem, så vi kan mærke dig. Og det kan altså sagtens lade sig gøre, selvom du deler fagligt og inspirerende indhold.
Lad i øvrigt være med at stille for høje krav til dig selv eller sammenligne dig med alle de andre bloggere inden for dit felt, for det kan nemt resultere i skriveblokade frem for inspiration. Som med så meget andet gør øvelse mester så bare skriv løs og øv dig.
Sociale medier
Du skal bruge de sociale medier til at skabe engagement omkring dit arbejde og ikke mindst tiltrække trafik til din hjemmeside. Det kan du bl.a. gøre ved at dele dine indlæg på de sociale medier, som leder dine læsere over til bloggen på din hjemmeside.
Mange – især introverte – har et lidt anstrengt forhold til sociale medier, indtil de får taget ordentlig hul på det og sørger for kun at være til stede på de sociale medier, som giver værdi og energi for dem.
Det er vigtigt at huske på, at jo flere sociale medier du befinder dig på, jo flere steder skal du opdatere. Og det kræver både tid, energi og mentalt overskud. Så det er vigtigt, at dit tids- og energiforbrug stemmer overens med den respons, du får.
Nyhedsbreve
Mange vælger at nedprioritere deres nyhedsbreve – især i starten af deres selvstændige karriere – for at fokusere på andre ting. Men det er en rigtig god idé at prioritere sine nyhedsbreve.
Du kan nemlig bruge dine nyhedsbreve til at skabe en tættere relation til dine læsere og selvfølgelig også her sørge for at dele ud af inspirerende og relevant indhold.
Det virkelig værdifulde ved nyhedsbreve er, at de folk som tilmelder sig dit nyhedsbrev vælger det aktivt til. De har altså valgt aktivt, at de gerne vil høre fra dig og er derfor åbne over for det indhold, du sender ud til dem. Derfor kan dine nyhedsbreve ende med at blive en rigtig god salgskanal for dig, uden at du føler, at du skal ‘proppe salget ned i halsen på dine læsere’.