3 metoder til at lære dine kunder bedre at kende - Business by YOU

3 metoder til at lære dine kunder bedre at kende

I denne artikel får du 3 metoder til, hvordan du kan lære dine kunder bedre at kende. I målet mod at kunne hjælpe dem med netop det, de har brug for fra dig.

Alle tre metoder henvender sig til dig som introvert, da de trækker på nogle af dine største introverte styrker.

Det er blandt andet din evne til at lytte, din evne til at observere og analysere. Samt din evne til at bruge de informationer du får i en ny sammenhæng.

Disse evner hjælper dig med at forstå dine kunder på et dybere plan.

Så husk at brug dem bevidst.

3 metoder til at lære dine kunder bedre at kende

Overskrifterne for de 3 metoder er henholdsvis:

  1. Observer dine kunder
  2. Observer dine kunders engagement
  3. Hav en samtale med din kunde (i dit hoved)

Herunder vil jeg gennemgå de 3 metoder hver for sig.

1. Observer dine kunder

Som introvert er du en eminent lytter, og det skal du bruge til din fordel i livet som selvstændig.

For vi lever faktisk i en tid, hvor du har god mulighed for at lytte til dine kunder og observere dem og deres handlinger.

Og dermed kunne lære dine kunder bedre at kende ved netop at bruge disse muligheder.

De sociale medier – et oplagt sted at lytte og observere

Et rigtig godt sted at starte med at lytte til og observere dine kunder er på de sociale medier.

Her kan du fx observere:

  • Hvad dine kunder deler på de sociale medier
  • Hvad dine kunder spørger om på de sociale medier
  • Hvad dine kunder kommenterer på – enten af dine opslag eller andres opslag
  • Hvilke reaktioner dine kunder har på, hvad andre deler, spørger om eller kommenterer på
  • Hvilke grupper og online forums dine kunder er en del af

Andre muligheder for aktiv lytning og observation

Ud over at lytte til og observere dine kunder på de sociale medier, har du også andre muligheder for at lære dine kunder bedre at kende.

Du kan fx:

  • Trække på tidligere mailkorrespondancer med dem
  • Dykke ned i de kommentarer, de har skrevet til dine blogindlæg eller andet indhold, du har leveret
  • Udforme et spørgeskema, som du kan bede dem om at besvare
  • Lave et webinar, hvor dine deltagere har mulighed for at stille dig spørgsmål
  • Deltage i andres webinarer og lytte til de spørgsmål, dine kunder stiller her
  • Deltage i messer eller andre sammenhænge, hvor du kan møde dine kunder

Med andre ord find ud af, hvor du har størst mulighed for at lytte til og observere dine kunder.

At lytte og observere er en rigtig god metode til at tiltrække nye kunder som introvert. Hvilket du kan lære meget mere om i mit mini-kursus “Lær at tiltrække kunder som introvert på 5 dage”. Du kan tilmelde dig det her. Det koster kun din e-mailadresse. Til gengæld får du helt konkrete strategier, du kan igangsætte her og nu, så du kan begynde at tiltrække nye kunder med det samme =>

2. Observer dine kunders engagement

En anden metode til at lære dine kunder bedre at kende er gennem dit indhold.

Du kan nemlig få mange informationer ud af at observere dine kunders engagement i forhold til dit indhold.

Lad mig forklare hvad jeg mener med det.

Du har fået verdens bedste ide…

Forestil dig at du fx har fået en ide til et nyt produkt eller ydelse i din virksomhed.

Du er selv fyr og flamme over ideen og kan næsten ikke vente med at sætte den i søen.

Men samtidig er du faktisk lidt i tvivl, om dine kunder vil være lige så fyr og flamme som dig.

Her kan du bevidst planlægge dit indhold til at blive klogere på, om du er på rette vej.

Ved at observere dine kunders engagement i dit indhold.

Du kan fx:

  • Stille dem spørgsmål med udgangspunkt i kernen i din ide
  • Skrive blogindlæg og nyhedsbreve med udgangspunkt i din ide
  • Lave opslag på de sociale medier med udgangspunkt i din ide
  • Lave et webinar med udgangspunkt i din ide
  • Dele ud af forskellige råd med udgangspunkt i din ide

Pointen er, at du gennem en periode bevidst planlægger dit indhold udelukkende ud fra ét fokus. Hvilket i dette tilfælde så vil være at blive klogere på, om din ide vækker genklang hos dine kunder eller ej. På baggrund af deres engagement i det du deler.

Det vil sige, at du planlægger dit indhold og udgiver det løbende i forskellig form. Og så observerer du løbende dine kunders reaktioner, svar og engagement i dit indhold.

På den måde kan du afstemme, hvorvidt du skal lægge flere kræfter i din ide.

Om du skal justere noget.

Eller om du er på vej ud af en forkert tangent i forhold til, hvad dine kunder har brug for fra dig.

3. Hav en samtale med din kunde (i dit hoved)

Den tredje metode jeg vil præsentere dig for er en smule mere passiv.

Den foregår nemlig i dit hoved.

Ved denne metode skal du også trække på dine introverte styrker. Men dog på en lidt anden måde.

Som introvert lagrer du hele tiden en masse informationer på baggrund af de ting, du oplever, de observationer du gør dig, de samtaler du er en del af osv.

Disse lagrede informationer skal du trække på i denne metode.

For de fleste virker denne metode bedst med lukkede øjne.

Men gør det, der virker bedst for dig.

Forestil dig nu…

At du sidder over for din kunde.

I har en afslappet samtale, hvor I begge er trygge og slapper af i hinandens selskab.

Prøv nu at have jeres samtale i dit hoved.

Stil alle de spørgsmål du ønsker svar på fra din kunde.

MEN lad være med at lede efter svarene.

Lyt i stedet til de svar, som kommer til dig.

Og ja, måske tager det lidt tid, da du skal trække på lagrede informationer, som kan ligge gemt langt bag i din hjerne.

Men væbner du dig med tålmodighed, skal de nok komme frem.

I jeres samtale kan du fx spørge om:

  • Hvad din kunde har brug for fra dig
  • Hvad der skal til, før din kunde er klar til at investere penge i din hjælp
  • Hvad der er din kundes største udfordring
  • Hvad det vil betyde for din kunde ikke længere at have denne udfordring

Du giver dig selv tid til at lytte

Grunden til at denne metode kan være effektiv til at lære dine kunder bedre at kende er, at du giver dig selv tid til at lytte.

Ofte har vi så travlt med at finde svar, at vi forsøger at tænke os frem til alting.

Som introvert lever du meget i oppe i dit hoved.

Trods det at du faktisk er velsignet med en ganske stærk intuition.

Og netop din intuition får lov til at være med i denne øvelse.

Hvis du tager dig tiden til denne øvelse, så tvinger du dig selv til at lytte til alt det, du allerede ved. Og som du som introvert faktisk har en del beviser på i kraft af din evne til at observere, lytte og analysere. Samt sætte dine observationer ind i de rette sammenhænge.

Har du svært ved at se din kunde for dig, vil jeg anbefale, at du arbejder med at skabe Din Trygge Kundegruppe. Hvordan du gør det, bliver du guidet til i mit online foredrag “Skab en virksomhed som introvert med ro, tryghed og frihed – og penge nok på bundlinjen”. Øvelsen kommer cirka 44 minutter inde i foredraget. Du tilmelder dig her =>

***

Det var en gennemgang af de 3 metoder, som passer til godt til dine introverte styrker.

Skriv en kommentar