Din personligheds betydning for dine kunder - Business by YOU

Din personligheds betydning for dine kunder

Denne artikel handler om din personligheds betydning for dine kunder. En del af dig og din personlighed er, at du er introvert. Men er det vigtigt for dine kunders valg eller fravalg af dig, at du er introvert? Det er en problematik, jeg ind imellem støder på. Her får du mit bud på, hvorfor din introverthed er fuldstændig ligegyldig for dine kunder, men derimod super relevant for dig.

Denne artikel er inspireret af en samtale, jeg havde med en kvinde for nylig.

Efter at have besøgt min hjemmeside og læst min e-bog, har hun fundet ud af, at hun er introvert.

Helt overordnet set har det været en positiv ting for hende at opdage.

Der er en masse brikker, som pludselig er faldet på plads i forhold til, hvordan hun agerer i nogle bestemte situationer.

Det har givet hende en langt bedre forståelse af sig selv, hvilket hun på mange måder er meget positiv over.

Men… – for der er nemlig et men…

Hendes men er, at hun nu er bange for, hvad hendes kunder vil sige til, at hun er introvert. Og om det har betydning for hendes muligheder for at tiltrække nye kunder fremover.

Det er ikke første gang, at jeg er blevet mødt af denne overvejelse eller bekymring. For der findes stadig masser af myter omkring, hvad det vil sige at være introvert. Så derfor vil denne artikel sætte fokus på denne tematik.

Din personligheds betydning for dine kunder

Ved du hvad?

Dine kunder er fuldstændige ligeglade med, om du er introvert eller ej.

Det er ikke det, de vælger dig til eller fra på.

De vælger dig til eller fra på, hvorvidt de har tillid til, at du er den helt rigtige hjælper for dem i den situation, de står i.

De mærker efter, om de har kemi med dig.

Om de kan lide dig og din måde at arbejde på og kommunikere på.

Samt din måde at være og agere i verden på.

Så i udgangspunktet er det dybt uinteressant for dine kunder, om du er introvert eller ej.

Men det er det ikke for dig.

I hvert fald ikke hvis du vil indrette din virksomhed ud fra, hvordan du som introvert trives allerbedst og præsterer allerbedst.

Og dermed kan være den bedst mulige hjælp for dine kunder.

Hvordan det hænger sammen, får du en forklaring på nu.

Hvordan du som introvert kan indrette din virksomhed ud fra, hvordan du trives bedst og kan præstere bedst, får du inspiration til i mit gratis online foredrag. Her får du også svaret på, hvordan du undgår at falde i nogle af de fælder, som introverte har tendens til at falde i. Du tilmelder dig her =>

Du undgår at spilde din energi på det forkerte

Når du tager dine introverte præferencer seriøst og indretter din virksomhed ud fra dem, så undgår du at bruge energi på at forsøge at være noget, du ikke er.

Hvilket på den lange bane kan være forskellen på, hvorvidt du brænder ud, bliver demotiveret og opgivende eller ej.

Når du tør stå ved dig selv og tør gøre tingene i din virksomhed på den måde, som falder dig naturligt og let (selvom andre måske råder dig til noget andet), så får du frigjort energi og handlekraft.

Denne energi kan du bruge på at fokusere på at tiltrække de kunder, som er et godt match til dig, din personlighed og måde at arbejde på. Så du undgår de kunder, som dræner dig for energi.

Du undgår at gøre dine kunder forvirret

Ud over at det selvfølgelig er lettere at være dig, når du gør tingene på den måde, som falder dig let og naturligt, så gør du det faktisk også lettere at være dine kunder.

For når du står ved dig selv og er dit ægte jeg, så ved de, hvor de har dig.

De ved, hvad du står for, og de ved, hvad de kan forvente af og hos dig.

Når du føler dig tryg og godt tilpas i den måde, du arbejder på, så skinner det igennem alt, hvad du foretager dig.

Præcis som det også skinner igennem, hvis du ikke føler dig tryg og godt tilpas i dit set-up.

Forskellen er, at når du føler dig godt tilpas, så bevarer du motivationen til det lange seje træk. Du bliver i stand til at holde fokus og gå vejen. Dine indsatser peger i samme retning, og dit fundament bliver mere og mere helstøbt for hver dag, der går. Det giver en ro og sikkerhed omkring dig og din virksomhed.

Men føler du dig til gengæld ikke tilpas, så er du let at få ud af kurs. Så får du svært ved at følge en retning ret længe ad gangen. Det bliver sværere for dine kunder at finde din røde tråd, da dine indsatser er usammenhængende og kan opleves tilfældige.

Hvilket nemt kan føre til, at dine kunder bliver meget forvirrede omkring dig, din virksomhed, og hvad de kan forvente af og hos dig.

Dine kunder oplever kontrol

Som introvert selvstændig er nogle af dine vigtigste styrker, at du er:

  • God til at give andre plads
  • God til at lytte
  • God til at stille relevante spørgsmål

Bruger du disse styrker bevidst i din virksomhed, vil dine kunder opleve, at de ikke føler sig presset af dig. Eller overrumplet af dig.

I stedet giver du dem plads til at mærke efter, samtidig med at de føler sig lyttet til og forstået.

Da du samtidig er et roligt gemyt med en stor empati, føler dine kunder sig også rummet af dig.

De oplever ikke, at du er påtrængende, men tværtimod møder dem på en behagelig måde, hvor de kan sænke skuldrene, slappe af og bare være til stede som dem.

Din måde at være til stede på i en relation betyder faktisk, at du giver dine kunder en følelse af, at de har kontrollen. At det er dem, som styrer slagets gang, mens du er deres hjælp til at nå i mål.

Og da det er de færreste mennesker, som bryder sig om følelsen af at miste kontrollen, er dette igen med til, at du får skabt tillid omkring dig som person og samarbejdspartner.

For dine kunder føler altid, at de er det allervigtigste i jeres relation og samarbejde.

Det er dem, det handler om – aldrig dig.

Din vej til loyale kunder

Så nej, i udgangspunktet betyder det ikke det store for dine kunder, om du er introvert eller ej.

Det handler i langt højere grad om kemi, tryghed, empati og forståelse. Samt om de har tillid til, at du er den rigtige hjælper for dem.

Det betyder til gengæld en hulens masse for dig, om du tør stå ved din introverthed og bruge dine naturlige introverte styrker i din relation med dine kunder.

For det er netop, når du hviler i din introverthed, at du får adgang til de styrker og ressourcer, som skaber tryghed, empati og forståelse. Og dermed tillid hos dine kunder.

Det er her, at du kan sænke dine skuldre og bare være dig på den måde, som det falder dig mest naturligt at være på.

Effekten af det er, at du skaber et rum, hvor dine kunder føler sig mødt, hørt og forstået.

Hvor de oplever, at det er dem, deres behov og liv, det handler om.

Frem for at det er dig og din virksomhed, det hele handler om.

De oplever, at du har et oprigtig ønske om at hjælpe dem bedst muligt.

Hvilket baner vejen for, at du på den lange bane får loyale kunder, som vender tilbage igen og igen.


Læs e-bog om at være introvert som selvstændig

Du er velkommen til at downloade min e-bog “Udfold dit potentiale som introvert – og få øje på dine fordele i livet som selvstændig”, hvis du har lyst til at gå mere i dybden med:

  • Hvad der er dine unikke styrker i livet som selvstændig
  • Hvorfor din introverthed er en fordel frem for forhindring som selvstændig
  • Hvordan du udnytter dit potentiale som introvert og opnår succes med din virksomhed

Du finder e-bogen her, hvor du kan downloade den helt gratis

Skriv en kommentar