Selvom du indimellem ville ønske, at du kunne… Det er de dage, hvor frygten for at være synlig spiller dig et puds. De dage hvor du kommer til at fokusere på, hvad andre tænker, mener og tror om dig frem for hvordan du ønsker at inspirere dine modtagere. Det handler om frygten for at være DIG og stå ved dig selv i din forretning.
Kun du kan være dig!
Du kan betale en bogholder for at styre dit regnskab og en IT-ninja til at stå for din hjemmeside og tekniske platform.
Du kan betale en personlig assistent for at klare dine administrative opgaver og en mentor til at følges med dig på din rejse.
Du får til gengæld svært ved at betale én for at være
…Dig.
Derfor vil jeg råde dig til selv at være afsender på din markedsføring.
Hvorfor?
Fordi du er kernen i din forretning:
=> DU er dét, som 100% sikkert adskiller dig fra alle de andre, som tilbyder det samme som dig
=> DU er dét, som betyder, at dine kunder vælger dig til, da de kan mærke, at I har kemi
=> DU er den, som bedst kan formidle autentisk og personligt som dig og om dig
Forstå mig ret – jeg forsøger IKKE at overbevise dig om, at du ikke skal lytte til dygtige tekstforfattere, sociale medier-hajer og øvrige markedsførings- og teknikninjaer.
Tag endelig deres gode råd til dig.
Jeg forsøger til gengæld at overbevise dig om, at du skal tilsætte de gode råd et stærkt, solidt og autentisk fingeraftryk af DIG.
Og dét kan du kun, hvis du tør at være synlig og fokusere på, hvad du ønsker at give dine modtagere.
Den del kan du også sagtens få god rådgivning til – og benyt dig endelig af det, så længe du selv forbliver afsenderen på dit indhold.
Sæt dig selv i spil og bliv synlig
Hvis du sætter dig selv i spil kan du bl.a.:
- Vække følelser i andre folk som sympati, forståelse, aha-oplevelser m.m.
- Få folk til at mærke, hvem du er, så de føler sig forbundet til dig og husker dig
- Fortælle, hvad du selv er gået igennem, hvilke udfordringer du har mødt på din vej, og hvordan du har valgt at tackle dem
- Få skabt et følge af mennesker, som du altid er to skridt foran og derfor kan hjælpe med netop det, du er bedst til og passioneret omkring
- Tiltrække dine drømmekunder, da de er langt nemmere at tiltrække, hvis du spiller med åbne kort og viser, hvem du er
Husk: Din kunde er bare et menneske som dig
De dage hvor du oplever, at det er svært så prøv at tænk på, hvem du helst selv vil være kunde hos:
Én, som kan sit kram og er distanceret og formel i sin kommunikation?
eller…
Én, som kan sit kram og som møder dig i øjenhøjde i sin kommunikation?
Prøv at overveje:
=> I hvilken situation føler du dig mest mødt?
=> I hvilken situation tør du bedst være dig selv og også stille de “dumme” spørgsmål?
=> I hvilken situation slapper du selv bedst af?
Hvis du gerne vil skabe relationer med dine kunder, bliver de nødt til at kunne mærke dig.
De bliver også nødt til at føle tillid til dig og føle, at du lytter til deres behov og forsøger at imødekomme dem.
Jo mere du tør at ‘smide masken’, jo mere tør de også at ‘smide masken’, og jo større er sandsynligheden for, at det bliver en god oplevelse.
I de situationer hvor du oplever, at det kan være svært, så mind dig selv om, at din kunde jo også bare er et menneske som dig.
Din ideelle kunde er jo netop den kunde, som ønsker dig, som du er, for så kan du slappe af og bare være dig selv – og ligeså kan kunden.
Det handler ikke om at være perfekt, eller om at alle skal kunne lide dig.
Det handler om at være dig og tiltrække de rigtige kunder, netop fordi du er… DIG!
Så brug dine egne ord, dine egne historier og dine egne erfaringer i din kommunikation med dine kunder.
Kh Jane