Hvordan markedsfører jeg mig som introvert selvstændig

Gode råd om salg og markedsføring som introvert [Del 4]

Sådan kan du markedsfører dig som introvert og selvstændigI de foregående indlæg har vi været omkring introvertes ofte manglende lyst til at ringe potentielle kunder op og gå til utallige netværksmøder. I dette indlæg kigger vi på det ekstroverte råd om at have en god elevatortale, man altid på stående fod kan fortælle nye mennesker, man møder… – hvis altså bare ikke lige den introverte hjerne spændte ben for én. 

 

Det ekstroverte råd: “Sørg for at indstudere en god elevatortale, som fortæller, hvad du kan”

=> Bliver i en introvert hjerne besvaret med: “Åh nej, det har jeg virkelig ikke lyst til!”

Dagens råd følger ofte i hælene på det ekstroverte råd om at deltage i utallige netværksmøder.

For netop netværksmøder er det oplagte sted at fortælle sin elevatortale igen og igen til nye mennesker.

En elevatortale handler selvfølgelig om, at man skal give folk en god grund til at blive kunde hos én. Så det er vigtigt at fortælle, hvem man er, og hvad man laver og kan tilbyde.

Problemet er bare

…at sådan fungerer den introverte hjerne ikke.

Det er nemlig ret sandsynligt, at den introverte hjerne går i stå. Og begynder at hakke og stamme sig igennem sin elevatortale. Som pludselig ikke længere er lige så skarp og fokuseret som hjemme foran spejlet.

Nu havde man ellers lige øvet sig så meget, at man nærmest kunne fortælle sine elevatortale i søvne, og så står man der og kan hverken huske starten, midten eller slutningen på sin tale.

Og så er det ikke så fedt at stå der længere…

Det handler ikke om, at introverte er dumme eller uintelligente – tværtimod har introverte ofte meget viden. Det handler om selve situationen, som ikke giver den introverte hjerne de optimale rammer for at fungere. Det er nemlig langt fra altid, at det vi gerne vil sige kommer ud af munden på os på den måde, vi ønsker det. Så kan vi hurtigt blive lidt forfjamskede, og så tager den nervøse ivrighed over, og så er der slet ikke nogen garanti for længere, hvad vi får sagt…

 

Løsning:

=> Webkommunikation

Du behøver heldigvis ikke længere stille dig selv i disse situationer, hvor du skal hakke og stamme dig igennem din elevatortale. Du kan i stedet vælge at bruge dine kræfter på at lave en fantastisk beskrivelse på din hjemmeside. Her kan du præsentere dig selv, fortælle om din ekspertise og erfaring – og ikke mindst, hvad du kan hjælpe potentielle kunder med.

Udover din hjemmeside kan du også lave en blog. Her kan du gennem blogindlæg formidle viden og brugbar information inden for dit felt.

Husk de fleste folk starter med Google, hvor de laver en research, inden de vælger at bruge deres penge på en ydelse. Benyt dig af det og sørg for at have en skarp og vedkommende tekst på din hjemmeside og en levende blog.

 

Har du mon fået nogle introverte idéer til løsninger?

Jeg håber, at du kan bruge rådene fra denne lille mini-serie til noget.

Og om ikke andet har fået nogle idéer til, hvordan du som introvert kan bruge de mest anvendte ekstroverte råd på en måde, som giver dig en god følelse i maven. Du skal finde ud af, hvordan du markedsfører dig og sælger på en måde, som passer til den, du er.

Det er vigtigt, at du finder den opskrift, som virker for dig, og som betyder, at du trives. Den finder du bedst, hvis du stopper med at forsøge at leve op til de ekstroverte råd og i stedet øger dit potentiale som introvert.

Du har vanvittig mange styrker, som du kan sætte i spil – især hvis du er tro mod dig selv, og den person du er.

Du kan finde flere gode råd i min GRATIS e-bog ‘Få succes med din forretning som introvert og selvstændig’.

Kh Jane

Ps. Fik du ikke læst de øvrige indlæg i denne serie, så finder du dem her:

‘Gode råd om salg og markedsføring som introvert’ [Del 1]
‘Gode råd om salg og markedsføring som introvert’ [Del 2]
‘Gode råd om salg og markedsføring som introvert’ [Del 3]

Skriv en kommentar