Mange tror, at formlen på succes handler om at opføre sig på en bestemt måde. Om at gøre som de andre gør i éns branche, for så går man nok ikke helt galt i byen. Men det kan vise sig i den grad at blive en fejlslagen vej at gå, da du risikerer, at ingen kan mærke dig og den, du er.
– Du er din virksomheds største aktiv.
Denne sætning er du sikkert faldet over før. Eller måske har du hørt mig sige den før, men den er altid værd at gentage. For det er simpelthen så vigtigt at huske på.
Det er DIG og den person, DU er, som kan give DIN virksomhed den succes, som DU drømmer om.
Problemet er bare, at det nogle gange kan virke enormt frygtindgydende “bare” at skulle være sig selv.
For hvad nu, hvis der er nogen, som ikke kan lide den, man er?
Som ikke synes, at man er dygtig nok?
Klog nok?
Raffineret nok?
Innovativ nok?
Følsom nok?
Sjov nok?
Seriøs nok?
Eller noget helt niende?
Din unikhed er din styrke
Jeg kender selv alt for godt til følelsen af ikke at være præcis, som man tror, at man skal være.
Min største udfordring har været, at jeg er introvert – og det har jeg ikke altid følt som en styrke i en ekstrovert verden. Derfor har jeg gennem årene flere gange forsøgt at være ekstrovert.
Problemet var bare, at jeg ikke trivedes i den rolle. Og det havde konsekvenser for min energi, mit humør – ja, for hele mig. For jeg var for det første ikke tro mod den, jeg er. Og for det andet fik jeg gjort det forkert at være, som jeg er. Jeg glemte at fokusere på alle de styrker, der er i at være, som netop jeg er med den historie og personlighed, som jeg har.
Én af min største styrker er, at jeg har en stor indre ro og hviler i mig selv. Denne ro bliver meget tydelig for andre at mærke, når jeg bare er mig selv og ikke forsøger at lave mig om. Men den forsvinder til gengæld nemt, når jeg forsøger at være én, som jeg ikke er. Eller forsøger at agere på en scene, hvor jeg ikke føler mig hjemme.
Jeg har som sådan aldrig været særlig bevidst om, at jeg besidder denne ro. Ikke før jeg i flere forskellige sammenhænge blev gjort opmærksom på det af andre, som misundte mig den.
Og sådan er det ofte – vi har øje på vores svagheder, mens vi ikke tillægger vores styrker nogen særlig betydning, før andre kommenterer dem.
Men netop min ro og min måde at være til stede i relationer, er noget af det, andre bliver tiltrukket af ved mig. Det er et af mine kendetegn og et af de steder, hvor folk for alvor kan mærke, den person jeg er og det, jeg kan bibringe til dem.
Derfor vælger folk dig frem for en anden
Sådan er det også med dine styrker og dine kendetegn, som betyder, at folk vælger dig frem for en anden. Fordi de kan lide din energi og det, du udstråler.
De kan mærke DIG!
Og det er så vigtig en pointe.
For når vi går ud i verden, som dem vi er med hver vores styrker og unikhed, så kan folk mærke os. Når vi modsat forsøger at lave os om, ud fra hvordan vi tror, vi skal være, så mister vi denne unikhed, så folk ikke længere kan mærke os.
Netop derfor er du din virksomheds største aktiv. Og netop derfor skal du stå ved dig selv og den person, du er.
Når du indimellem mærker frygten kigge frem og spørge, om du nu er sikker på, at det er nok “bare” at være dig, så mind dig selv om:
- At uanset om du er dig selv eller forsøger at være en anden, så vil der ALTID være nogen, som ikke kan lide dig
- At du helst vil arbejde sammen med de kunder, som bliver tiltrukket af den rigtige dig
- At du bliver et gladere og mere inspirerende menneske ved bare at være dig
Byg derfor din virksomhed op ud fra den, du er.
Brug de ord, som falder dig naturligt. Skab det grafiske univers, som passer til dig og lav dine produkter og ydelser ud fra netop det, du kan. Vær dig selv i relationen til dine kunder og potentielle kunder og samarbejdspartnere.
Kort og godt – tag din personlighed med på arbejde hver dag hele vejen rundt i din virksomhed.
Har du lyst så prøv at overveje, om:
- Der er steder i din virksomhed, hvor du laver dig selv om for at prøve at leve op til noget, du tror, du skal være?
- Dine kunder kan mærke DIG i din virksomhed?
- Du kan sætte dine styrker endnu mere i spil? Og om du overhovedet er bevidst om dine styrker og de særtræk, som adskiller dig fra de andre i din branche?
Få adgang til online foredrag
I dette online foredrag får du en virkelig stærk øvelse til at blive helt skarp på, hvad der gør dig unik via din historie, dine styrker og din personlighed. Derudover får du masser af viden om, hvordan du skaber et stærkt virksomhedsfundament som introvert.
Tilmeld dig foredraget herunder: