Salg som introvert kan være et følsomt emne. I dette blogindlæg tager vi hul på det første af de tre ekstroverte råd om, hvordan du skal sælge og markedsføre dig.
Generelt kan både markedsføring og salg som introvert være en hård nød at knække. Ikke mindst hvis du tager udgangspunkt i de ekstroverte råd som fx: Tag telefonen og ring potentielle kunder op.
De fleste introverte får en knude i maven, og halsen snører sig sammen, hvis de skal foretage et telefonopkald til en potentiel kunde. De tager tilløb gang på gang og finder hele tiden en ny overspringshandling, som liiige udsætter opkaldet et stykke tid…
Den introverte hjerne er nemlig ikke ret vild med telefonsamtaler, og derfor er det som regel alt andet end jubel den introverte hjerne reagerer med, når rådet lyder, at de bare skal ringe potentielle kunder op.
Men hvordan kan du så skabe salg som introvert?
Det giver jeg et par bud på her.
Sådan skaber du salg som introvert uden at ringe potentielle kunder op
Det ekstroverte råd: “Du skal bare ringe til dine potentielle kunder og tilbyde dem dit produkt”
=> Bliver i en introvert hjerne besvaret med: “Åh nej, det har jeg virkelig ikke lyst til!”
Ét af de mest brugte råd i forretningsverdenen handler om, at du bare skal gribe telefonen. Du skal ringe potentielle kunder op og forsøge at skabe et salg ad den vej. Altså de såkaldte kolde kanvassalg.
For en introvert er dette råd dog noget angstfremkaldende. Faktisk kan mange introverte have svært ved bare at ringe til frisøren og bestille en tid til en klipning, så det bliver ikke ligefrem bedre af at skulle sælge gennem telefonen…
Introverte er nemlig ikke ret vilde med at tale i telefon med andre end vores nærmeste venner og familie, da vi godt kan lide at forberede os. Vores hjerner er indrettet til at tænke, før vi taler, og derfor kan en telefonsamtale på mange måder føles som at blive taget på sengen, da vi ikke kan forberede os på hele samtalens indhold.
Løsninger:
=> Send en mail
Vi er heldigvis i 2015, og mailen har været opfundet i længe. Som introvert er du ofte langt bedre til at udtrykke dig på skrift end mundtligt. På skrift får du nemlig tid til at tænke over, hvad du ønsker at formidle til potentielle kunder. Samtidig har du muligheden for at redigere i det skrevne, inden du trykker på send.
Der er faktisk også mange, som hellere vil modtage en mail, som de kan læse, når de har tid, frem for at blive forstyrret af telefonsamtaler. Så lad være med at føle dig forkert, fordi du ønsker at tage den indledende kontakt via mail.
=> Send nyhedsbreve
Der er heldigvis mange andre muligheder for at sælge i 2015 end kun gennem telefonen. Du kan bl.a. vælge at få folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev og sende værdifuld viden og tilbud ad denne vej.
Husk dog blot, at du skal have folks tilladelse, inden du sender nyhedsbreve til dem. Så du skal sørge for at gøre det attraktivt for dem at skrive sig op til dit nyhedsbrev på din hjemmeside, facebookside eller hvor du ellers kommunikerer med dem.
I næste indlæg ser jeg på, hvordan du som introvert kan få skabt gode kontakter, hvis du ikke er vild med at gå til netværksmøder, som du garanteret ikke er…?
Kh Jane
Ps. Der er heldigvis masser af andre råd til, hvordan du kan gribe salgs- og markedsføringsarbejdet an som introvert med selvstændig virksomhed. Nogle af de råd kan du finde i min GRATIS e-bog, som du kan læse mere om her.
Pps. Fik du ikke læste første indlæg i serien? I så fald kan du læse det her