Vi er nået til næste blogindlæg i mini-serien om, hvordan du kan sælge og markedsføre dig som introvert. I sidste blogindlæg så vi på, hvordan du som introvert kan komme i kontakt med potentielle kunder uden at skulle ringe til dem. I dette ser vi på, hvad du kan gøre, hvis du ikke er vild med at gå til netværksmøder og dele dit visitkort ud.
Som udgangspunkt kan de fleste introverte altså have det ret svært med telefonsamtaler, og det samme gælder rådet om at gå til en masse netværksmøder.
Så lad os i dette indlæg kigge på, hvilke andre muligheder du har for at skabe kontakt til potentielle kunder.
Fra fysisk netværk til nye former for netværk
Det ekstroverte råd: “Gå til nogle netværksmøder, så kan du dele dine visitkort ud og få masser af nye kontakter”
=> Bliver i en introvert hjerne besvaret med: “Åh nej, det har jeg virkelig ikke lyst til!”
Det kan måske være oplagt at tænke, at introverte må være menneskesky. For hvorfor har de ellers ikke lyst til at gå til netværksmøder, hvor de kan skabe kontakter og dele deres visitkort ud.
Men sådan forholder det sig ikke.
Det handler i stedet om, at vi som introverte fungerer som et genopladeligt batteri. Det betyder, at vi hurtigt bliver overvældede af mange indtryk og stimuli, hvilket jo netop er det, vi bombarderes med til netværksmøder.
Introverte har et højt indre spændingsniveau i forvejen og derfor kræver det en del energi for den introverte hjerne fx at skulle smalltalke med mange forskellige mennesker inden for et kort tidsrum.
Derfor skal man som introvert spørge sig selv, om man har lyst til at prioritere netværksmøder i sin kalender eller ej. For ellers kan man bruge både sin mentale energi og tid bedre ved andre aktiviteter.
Løsning:
=> Brug online grupper og forums
Vi er i år 2015, og det betyder heldigvis for os introverte mennesker, at teknologien er opfundet.
Vi har masser af mulighed for at skabe kontakter og danne netværk…online.
Og det passer de fleste introverte godt. For som vi også var omkring i sidste indlæg, så foretrækker introverte som udgangspunkt skrift frem for tale.
I online forums og online grupper er der mulighed for at tænke sit svar igennem, inden man trykker på send-tasten.
Der bliver udvekslet meget viden og stillet mange spørgsmål i disse grupper. Det giver dig mulighed for at vise, hvilken viden du har, og hvad du kan hjælpe med. Derudover er det også en god måde at blive klogere på, hvilke udfordringer dine eventuelle kunder har.
Fordelen ved disse grupper er, at du selv vælger, hvor meget du ønsker at deltage. Har du i perioder brug for mere ro, kan du være mindre aktiv, og har du i perioder meget på hjerte, ja så kan du vælge at være meget aktiv.
I næste – og sidste indlæg i denne blogserie – får du nogle råd til, hvordan du kan vælge at tackle elevatortalen på en introvert måde.
Kh Jane
Ps. Fik du ikke læst de første indlæg i serie, så kan du læse dem her:
‘Gode råd om salg og markedsføring som introvert’ [Del 1]
‘Gode råd om salg og markedsføring som introvert’ [Del 2]
Pps. Ønsker du endnu mere viden om at være introvert og selvstændig. Samt hvordan man i så fald kan gribe både salgs- og markedsføringsdelen an i sin virksomhed, kan du læse mere i min GRATIS e-bog ‘Få succes med din forretning som introvert og selvstændig‘.