Overskuelig to-do-liste - værktøj med 3 trin til at færdiggøre dine opgaver

Få en overskuelig to-do-liste – afslut dine evighedsopgaver med disse 3 trin

En overskuelig to-do-liste er en god ting som introvert, så du undgår at blive overvældet og drænet for energi. Derfor skal du være bevidst om de opgaver på din liste, som du aldrig får sat handling bag. Disse opgaver udvikler sig nemlig til evighedsopgaver, som tærer på din energi. I dette blogindlæg får du 3 nemme trin til at afslutte disse evighedsopgaver.

Når vi ikke når i mål med en opgave, handler det ofte om, at den virker uoverskuelig for os.

Vi har måske svært ved at gennemskue, hvor meget opgaven kræver af os, eller hvordan vi skal gribe den an. Eller måske har vi helt mistet vores overordnede ide og formål med den.

Derfor bliver den en af de overvældende opgaver i vores virksomhed, som vi ikke får færdiggjort. Og som dermed forhindrer os i at have en overskuelig to-do-liste.

Disse opgaver tærer på vores mentale energi og minder os dagligt om, at der er noget, vi ikke har taget ansvar for. Så derfor er det en god ide at få disse opgaver afsluttet.

Det får du et værktøj til herunder, som i 3 trin viser dig, hvordan du kan komme i mål med dine evighedsopgaver. Og på ny få skabt en overskuelig to-do-liste.

 

Træd et skridt tilbage

Det bedste du kan gøre med evighedsopgaver er faktisk at starte med at træde et skridt tilbage. Forstået på den måde at du skal kigge på opgaven på ny. Du skal løsrive dig fra følelsen af at sidde fast med opgaven eller at føle dig overvældet. Og i stedet skærpe dit fokus mod at lave en simpel og overskuelig plan for opgaven.

Tit skal der faktisk ikke ret meget til, for at du kan ændre dit perspektiv på en opgave og gøre den nem at gå til. Blot i beslutningen om at ændre dit fokus og indstilling, vil du ofte opleve, at der allerede sker noget magisk.

 

Skab en overskuelig to-do-liste 

Brug dette værktøj næste gang en opgave er ved at udvikle sig til en evighedsopgave på din to-do-liste. Værktøjet består af 3 simple trin, som hjælper dig med at generobre dit overblik. Samt gør det nemt og klart for dig, hvad du skal gøre for at få opgaven afsluttet.

Jeg har lavet et arbejdsark til dig, som du kan downloade gratis herunder. Det hjælper dig med at sætte handling bag de 3 trin.

 

Overskuelig to-do-liste. Få metode til at færdiggøre evighedsopgaver

 

De 3 trin til at færdiggøre en evighedsopgave

1. Hvad er formålet med opgaven?

Du har skrevet opgaven på din to-do-liste af en grund. Så prøv at finde tilbage til, hvorfor denne opgave er vigtig for dig at få løst.

Hvad bibringer den med i din virksomhed, og hvorfor bliver det en god ting? Hvilke ting bliver nemmere, når opgaven er løst? Hvilke ting bliver forbedret i din virksomhed, når den er løst? Hvilke nye muligheder åbner opgaven op for i din virksomhed, når den er løst? Osv.

Brug dernæst dine svar til at bevare din positivitet omkring opgaven, så du løser den fuld af god energi, fordi du kan se meningen med den.

 

2. Skab overblik over opgaven

Ofte bliver vi overvældet af en opgave, når vi ikke har overblik over, hvilke handlinger den kræver af os, før vi er i mål med den. Derfor skal du nu skabe et godt overblik over opgavens omfang og de forskellige trin, den består af. Jo bedre et overblik du får, jo mere vil du føle, at du har kontrol og klarhed over opgaven.

A: Start med at lave en brainstorm over alle de trin, du kan komme i tanke om.

B: Systematiser og organiser din brainstorm ved at sætte fokus på de 3 vigtigste milepæle i opgaven. Samt de trin, som hører til hver milepæl.

 

3. Kan du simplificere din opgave endnu mere?

Prøv nu at tage et kig på dine svar i de to første trin af metoden. Du ved nu både, hvad du ønsker at opnå med opgaven, og hvordan du lykkes med at komme i mål med den.

Brug nu nogle minutter på at lede efter muligheder for, om der er steder, du kan gøre opgaven endnu nemmere at gå til ved at strømline den endnu mere. Ofte vil der være trin, vi kan udelade eller med fordel slå sammen. Men disse muligheder kan vi først se, når vi har skabt os et overblik over opgavens omfang og tilhørende handlinger.

 

Begræns din overvældelse og bevar din positivitet

En af de største stopklodser som introvert i livet som selvstændig er overvældelse. Jo mere overvældet du som introvert føler dig, jo større risiko er der for, at du går i stå og ikke kommer i mål med dine opgaver.

Overvældelse kommer ofte til udtryk i træthed, negative tanker og meningsløshed. Lige så vel som handlingslammelse og overspringshandlinger ofte er typiske tegn. Hvilket du kan finde 5 effektive råd mod her.

Så du gør klogt i altid at træffe et bevidst valg om at gøre dine opgaver nemme at gå til ved at organisere og systematisere de enkelte dele i opgaven. Vel og mærke inden du kaster dig over den.

Derfor kan du med fordel også bruge de 3 trin ved helt nye opgaver, du skriver på din to-do-liste. Og på den måde sikre dig, at opgaven ikke ender som en evighedsopgave, men i stedet bidrager til en overskuelig to-do-liste.

Kh Jane

 

Skriv en kommentar