Telefonsamtaler som introvert kan være en svær disciplin

Derfor kan du have svært ved telefonsamtaler som introvert

Telefonsamtaler som introvert

Hvad gør du, når din telefon ringer? Tager du den, hvis det er et nummer, du ikke kender? Eller lader du den ringe ud eller gå på telefonsvarer? Måske med en lille smule dårlig samvittighed? Du driver jo en forretning. Og i en forretning tager man vel telefonen? Eller gør man…? Det har Ida spurgt mig om.

Jeg modtog en mail fra Ida den anden dag, som handler om, hvorfor det kan være så svært med telefonsamtaler som introvert.

Ida skrev:

“Jeg har det simpelthen så svært med at snakke i telefon med mine kunder. Jeg føler, at jeg går i sort, og jeg HADER, når min telefon ringer. Samtidig får jeg dårlig samvittighed, hvis jeg ikke tager den. For jeg driver jo en forretning, og så bør jeg vel tage den? Jeg føler, at det er mærkeligt og flovt, at jeg ikke kan overskue at tage min telefon, for kan alle almindelige mennesker ikke det? Hvad tænker du, er det almindeligt som introvert, eller er det bare mig??? Kh Ida”

Måske kan du nikke genkendende til Idas oplevelse.

For det er faktisk slet ikke atypisk, at man som introvert tænker ‘Åh nej’, når telefonen ringer.

Men det er for mange en smule tabubelagt at sige højt, for hvilket voksent menneske kan ikke overskue at tage sin telefon?

Det føles måske flovt, som Ida også skriver.

Men det er det ikke – det er bare en del af at være introvert.

Telefonsamtaler som introvert => en energisluger

Et telefonopkald er faktisk sjældent belejligt som introvert.

For det kræver en stor mængde mental energi, man ofte hellere vil bruge på noget andet.

Derfor er det slet ikke atypisk, hvis en introvert ikke tager sin telefon, når den ringer.

Især hvis nummeret ikke virker bekendt.

For det virker simpelthen for uoverskueligt og kræver for meget energi.

Det kan dog være lidt svært at indrømme.

Og derfor bruger mange introverte energi på at opdigte hvide løgne om, hvorfor de ikke nåede at tage telefonen…

Ér du blandt dem så stop med det samme.

For det er ikke flovt, pinligt eller dumt.

Det handler bare om, at du er udstyret med en introvert hjerne.

Og dens måde at arbejde med informationer og input er ikke indrettet til telefonsamtaler.

En telefonsamtale sætter din hjerne på overarbejde

Et telefonopkald forstyrrer dig stort set altid i det, du har gang i.

Og eftersom du som introvert fordyber dig i det, du laver, så kræver et telefonopkald et fokusskifte for din hjerne.

Derudover har du som introvert brug for tid til at sammenligne nye informationer med de informationer, du allerede har på lager.

Hvilket er en tidskrævende proces, da du skal finde dem i din langtidshukommelse.

Og tid er ikke det, der er mest af i en telefonsamtale, eftersom der hænger én i den anden ende af røret…

Herudover er du udfordret af, at du helst vil tænke, før du taler.

Så på alle mulige måder kræver et telefonopkald noget af dig og din hjerne, som du ikke er biologisk indrettet til.

Når det fornuftige svar udebliver…

Der er derfor stor sandsynlighed for, at du oplever, at du har svært ved at fastholde de informationer, vedkommende i den anden ende af røret kommer med.

Og samtidig sætte dem ind i en sammenhæng, som giver så god mening, at du kan komme med et fornuftigt svar lige nu og her.

For det fornuftige svar er simpelthen ikke nået frem til dig endnu…

Det betyder, at din hjerne kan blive en smule stresset.

Og så er det, at der meget ofte sker det, som introverte hader…

Der kommer ord og sætninger ud af vores mund, som vi slet ikke har kontrol over.

Og så siger vi noget, som vi aldrig ville have sagt, hvis vi havde haft længere tid til at tænke i.

Hvilket vi så kan overanalysere på i timevis efterfølgende og få det mentalt dårligt over…

Man er vel introvert…

Jo, du må godt lade telefonen ringe

Er du blandt dem, som oplever, at telefonsamtaler som introvert er en svær disciplin, så husk at det er din forretning, og du bestemmer, hvordan du vil indrette den.

Du skal ikke spørge nogen om lov, og du skal ikke have dårlig samvittighed.

Du skal tværtimod kende dine værdier og her ud fra skabe trygge rammer, du kan slappe af i og udvikle din forretning i.

Og når det kommer til telefonopkald, kan disse rammer fx være, at du kan:

  • Opfordre dine kunder til altid at skrive til dig frem for at ringe
  • Bruge e-mail så meget som muligt i din forretning
  • Altid lade din telefon gå på telefonsvarer, så du efterfølgende kan ringe op
  • Slå nummeret op så du ved, hvem der har haft ringet, og hvad det eventuelt kan dreje sig om
  • Forsøge at gøre dine telefonsamtaler så korte og informative som muligt – og se om du kan fortsætte den på skrift efterfølgende, hvis det er muligt

Summa summarum – har du det svært med telefonsamtaler som Ida, så lad være med at slå dig selv i hovedet og synes, at det er flovt, eller du er mærkelig. Find i stedet en model, som passer til dig, så du får skabt den bedst mulige kommunikation med dine kunder uden at frygte at gå i sort.


Vil du læse mere om at være introvert og selvstændig?

Kunne du tænke dig at få inspiration til, hvordan du kan indrette din forretning som introvert, er du velkommen til at downloade min GRATIS e-bog “Få succes med din forretning som introvert & selvstændig” her.

Skriv en kommentar