Dårlige ideer som selvstændig - beskyt dig mod dem med simpel metode

Beskyt dig mod dårlige ideer som selvstændig med simpel metode

At få en ny ide kan være en af de bedste følelser overhovedet som selvstændig. Men enhver ny ide kan samtidig også være den største forhindring i en virksomhed. I denne artikel får du en simpel metode til at undgå de dårlige ideer som selvstændig.

De fleste mennesker kender til følelsen af at få en virkelig god ide.

Sådan en ide man slet ikke kan forstå, at man ikke har fået tidligere.

Og her er introverte mennesker absolut ingen undtagelse.

For den introverte hjerne er en kreativ og arbejdsom størrelse.

Hvilket jo naturligt nok munder ud i masser af nye ideer.

Processen omkring enhver ny ide

At få en ny ide kan være en af de bedste følelser overhovedet som selvstændig.

For lige dér hvor ideen rammer ned i én, kan det føles som århundredets bedste ide.

En ny ide kan give følelsen af (endelig) at være på helt rigtig vej i sin virksomhed:

  • Hvorfor har jeg ikke tænkt på det før?
  • Selvfølgelig – det er jo den vej, jeg skal
  • Hvor er det bare genialt!

I den indledende fase er det derfor uhyre nemt at lade sig rive med af begejstring.

For her kan den introverte hjerne virkelig boltre sig.

Men efter den indledende fase bliver næste fase mere praktisk.

Når begejstring afløses af bekymringer og frustration

Den næste fase er ofte den hårdeste fase ved enhver ny ide.

I denne fase skal ideen gøres konkret og håndgribelig.

Det betyder, at man skal tænke den ind i sit nuværende virksomhedsgrundlag.

Hvilket som regel åbner for flere forhindringer end først antaget.

For den nye ide kræver ofte en del ændringer i det nuværende system.

Som sjældent er enkle og ligetil.

I praksis betyder det ekstraopgaver og svære overvejelser.

Samt bekymringer, usikkerhed og frustration over, at ideen viste sig ikke at være så simpel og god som først antaget.

Advarselstegn: Din virksomhed er ustabil

Hvis man oplever, at man ofte får nye ideer, som man har lyst til at kaste sig over, er det en god ide at stoppe op.

For mange nye ideer kan være et advarselstegn på, at der er noget galt i éns virksomhed.

Og man derfor ubevidst bruger de nye ideer som overspringshandlinger og et skjold mod det svære.

Mange nye ideer kan fx være et symptom på, at man er usikker på:

  • Hvem man bedst kan hjælpe i sin virksomhed
  • Hvad man konkret tilbyder i sin virksomhed
  • Hvem man egentlig er som selvstændig
  • Hvad folk vil betale for at få hjælp til
  • Hvilke problemer det i virkeligheden er, at man løser for folk

Med andre ord driver man sin virksomhed på et grundlag af tvivl, forvirring, uklarhed og tilfældigheder.

Frem for et solidt, gennemarbejdet og sammenhængende fundament og dermed en klar plan.

Et falsk grundlag at beskytte sig på

I denne tilstand er det uhyre nemt at blive forført af nye ideer.

For nye ideer giver en følelse af, at man handler.

At man gør noget.

At man udretter noget.

Men i virkeligheden kan det være direkte modsat.

I virkeligheden kan mange nye ideer være en måde at afholde sin virksomhed fra at lykkes.

For med hver ny ide risikerer man at bevæge sig længere og længere væk fra sit oprindelig formål med sin virksomhed.

Kunsten er ikke at starte, men at afslutte…

Det er væsentligt at minde sig selv om, at kunsten ved enhver ny ide ikke er at starte.

Kunsten er derimod at afslutte sine ideer og få dem ført helt ud i livet.

Det vil sige på en måde, som giver resultater på bundlinjen.

Frem for resultater i form af spildte timer, penge og ressourcer.

Enhver påbegyndt ide, som ikke færdiggøres, koster spildte arbejdstimer, mentale udfordringer og penge.

Alt sammen noget som kunne være brugt mere fornuftigt, hvis ideen ikke holder vand (eller motivation) hele vejen.

Derfor er det vigtigt altid at mærke efter, om en ide er del af en flugtstrategi, afledningsmanøvre eller overspringshandling, inden man kaster sig hovedkulds ud i den.

Faren ved de mange ideer

Hver gang man kaster sig hovedkulds over en ide, så skaber man sværere betingelser for blandt andet:

  • At skabe et klart, forståeligt og entydigt budskab, som nemt tiltrækker nye kunder
  • At skabe tillid, tryghed og kendskab hos sine potentielle kunder
  • At skille sig naturligt ud på sit marked med et unikt og salgsbart koncept
  • At målrette sine markedsførings- og salgsindsatser i en fokuseret retning
  • At prioritere sin tid samt skabe et vedvarende fokus, der giver resultater på bundlinjen


Konsekvenserne af det bliver blandt andet, at:

  • Man ikke bliver den naturlige ekspert at gå til
  • Man ikke bliver ‘top-of-mind’ i markedet; dvs. den andre naturligt tænker på og henviser kunder til
  • Man skal arbejde hårdt for at tiltrække hver eneste af sine kunder

Hvilket gør det svært at opnå en stabil og god indtjening.

Beskyt dig mod de dårlige ideer som selvstændig

Netop derfor skal man undgå at forfølge enhver ny ide, man får.

Og i stedet afveje om ideen er fornuftig eller ej set ud fra et helhedsorienteret perspektiv.

Det kan man blandt andet gøre ved at stille sig selv følgende spørgsmål:

  • Hvordan passer ideen ind i min kerneforretning?
  • Hvad er mit formål med ideen?
  • Hvorfor bliver jeg så begejstret over ideen?
  • Hvordan giver min ide værdi for mine kunder?
  • Hvordan giver min ide værdi for min bundlinje?
  • Har jeg tid, overskud, energi til at føre ideen ud i verden?
  • Hvilke andre ideer skal jeg give slip på for at få tid til denne ide?
  • Hvordan bringer denne her ide mig tættere på mine mål for min virksomhed?

Hvis svarene afspejler, at ideen har et højere formål i forhold til ens kerneforretning, er den værd at bruge tid og penge på.

Hvis ikke, bør man undgå at kaste sig over ideen her og nu. 


Bliv klogere på konsekvensen af de forkerte ideer

Ønsker du en større forståelse af, hvilke konsekvenser det kan have som introvert at forfølge de dårlige ideer som selvstændig, er du velkommen til at tilmelde dig nedenstående online foredrag.

Foredraget ser nærmere på den store risiko som introvert selvstændig ved et ustabilt fundament baseret på mange tilfældige ideer. Samt giver konkrete råd til, hvordan du kan undgå det.

Så snart din tilmelding er registreret, modtager du et link til foredraget på mail. Det er gratis at tilmelde sig, men ved tilmelding tilmelder du dig samtidig Business by You’s nyhedsbrev. Nyhedsbrevet består af seriøs viden og gode råd til introverte selvstændige. Du kan til enhver tid afmelde dig igen og forpligter dig ikke til noget ved at tilmelde dig online foredraget.

Du tilmelder dig her:

E-mail: 


Læs andre artikler:

Sådan undgår du, at dit virksomhedsfundament slår revner

Er du beskyttet af et solidt fundament i din virksomhed?

Spænder du ben for dig selv?

Skriv en kommentar