Et solidt fundament er alfa og omega for at lykkes med din virksomhed

Er du beskyttet af et solidt fundament i din virksomhed?

“What road do I take?” – asked Alice.

The cat asked, “Where do you want to go?”

“I don’t know”, Alice answered.

“Then”, said the cat, “It really doesn’t matter, does it?”

Fra Alice i Eventyrland.



Risikoen ved tilfældige handlinger

Den her dialog fra Alice i Eventyrland beskriver ganske godt, hvordan man risikerer at drive sin virksomhed, hvis man ikke har et solidt fundament at arbejde ud fra.

For så ender man ligesom Alice. 

Man ved ikke, hvilken vej man skal gå.

Man ved ikke, hvad man ønsker at få ud af at gå en bestemt vej.

Man famler sig bare frem i blinde.

Uden mål og uden retning.

Samtidig bliver det mere og mere fristende at begynde at lede efter de rigtige svar uden for en selv.

Præcis som Alice gør.

For hvor ville det bare være nemt og rart, hvis der er en anden, som kender det rigtige svar.

Men der er kun én, som kan træffe beslutningen om hvilken vej, som er den rigtige at gå.  

Og det er én selv…


Et solidt fundament skaber sikkerhed

Et solidt fundament betyder, at man har en gennemtænkt plan for sin virksomhed, som man følger.

Præcis som man har en plan, hvis man beslutter sig for at bygge et hus.

Et solidt fundament i en virksomhed er præcis lige så vigtigt som et solidt fundament i et hus.

For det er fundamentet, som sikrer, at der er sikkert, trygt og rart at være. 

Det er fundamentet, som sikrer, at man står på et stabilt grundlag, der ikke vakler under fødderne på en.

Eller slår revner og medfører alvorlige skader, som det koster tid, penge, frustrationer og uvished at reparere igen.


Et solidt fundament består af flere dele

Med et solidt fundament ved man, hvilke mål man ønsker at opnå, og hvordan man vil sikre, at det sker.

Man ved, hvad der er ens overordnede formål med sin virksomhed, og hvorfor dette formål er vigtigt for én.

Men derudover består det også af:

  1. Et personligt fundament
  2. Et kundefundament
  3. Et virksomhedsfundament

Disse tre deles betydning for det samlede fundament er kort fortalt:

Det personlige fundament sikrer, at man ved, hvad der er ens største styrker, unikhed, værdier og passion, samt hvordan man bruger det bedst muligt i sin virksomhed.

Kundefundamentet sikrer, at man ved, hvilke mennesker man er sat i verden for at hjælpe. Samt hvad de har brug for, at man hjælper dem med og hvordan. 

Virksomhedsfundamentet sikrer, at man forstår, hvad det er for et behov, man udfylder i markedet med sin virksomhed. Samt hvad der er ens unikke fordel i markedet. 


Forskellige udfordringer ved en tilfældig virksomhedsdrift

Vælger man at drive en virksomhed baseret mere på tilfældige handlinger end et solidt fundament, er der stor risiko for at opleve en eller flere af følgende udfordringer:


At have alt for mange ideer

Man får hele tiden nye ideer til, hvad man ellers kan gøre i sin virksomhed. Men frem for at det føles befriende, føles det i stedet dybt frustrerende. For man ved ikke, hvor man skal starte. Eller hvilken ide, som er den bedste at satse på. For man giver aldrig sine ideer en reel chance for at lykkes. Der er hele tiden en stemme i baghovedet, som siger, at “man jo også kunne gøre sådan her i stedet for”, hvilket gør én usikker.

=> Med et solidt fundament ved man i hvilken retning, man ønsker at udvikle sin virksomhed. Dermed bliver det også langt lettere at tøjle sine mange ideer. For nu har de en fast defineret ramme at udfolde sig inden for. Her kommer de gode ideer til sin ret, mens det er let at sortere de ideer fra, som stritter i forhold til virksomhedens overordnede formål.



At tilbyde et hav af produkter og ydelser

Man bliver ved med at opfinde nye produkter og ydelser i sin virksomhed. Alt sammen ud fra et håb om, at jo mere man tilbyder, jo mere må man så også kunne sælge. Det efterlader én med et større sortiment, der med stor sandsynlighed stritter i mange forskellige retninger. Ergo er det ikke nødvendigvis den samme type kunder, som er de oplagte købere til de forskellige produkter og ydelser. Og dermed bliver det svært at fremstå med et samlet udtryk i éns virksomhed. Det kan gøre potentielle kunder i tvivl om, hvad éns kernekompetence egentlig er. Samtidig med at éns markedsføring bliver en kompliceret affære.

=> Med et solidt fundament ved man, hvilke produkter og ydelser det giver mening at udbyde, og hvilke der ikke gør. Man kan desuden arbejde ud fra en simpel virksomhedsmodel med en logisk sammenhæng mellem ens produkter og ydelser. Dermed bliver hele ens markedsføringsproces også langt lettere, da der er en naturlig sammenhæng mellem alt det, man foretager sig i sin virksomhed.



At sige ja til de forkerte kunder

Man siger ja til kunder, som dræner én for energi og motivation. Kunder, hvis måde at gå til verden på og være i verden på ikke harmonerer med ens egen indstilling til livet. Så det kræver enormt meget energi at hjælpe dem. Men man kan heller ikke sige nej til dem, for hvordan skal man så tjene penge nok?

=> Med et solidt fundament ved man præcis hvilke mennesker, man ønsker som kunder i sin butik og hvilke mennesker, der ikke er ens ideelle kunder. Samtidig kender man sine ideelle kunder så godt, at det er præcist de mennesker, man tiltrækker gennem sin kommunikation.



At være i konstant tvivl

Man oplever, at man befinder sig i en tilstand af konstant tvivl. Man føler sig aldrig fuldstændig sikker på, hvad der er det rigtige at gøre. Man føler, at man konstant famler sig frem. Hvilket resulterer i, at man ofte ender med at udskyde at handle overhovedet, fordi alle handlinger virker uoverskuelige.

=> Med et solidt fundament har man en klar plan over, hvilke handlinger og tiltag man skal gøre i sin virksomhed. Man ved, at de alle sammen er relevante og giver mening i forhold til ens overordnede formål og mål. Dermed kan man bevare sit overblik, men samtidig også sin motivation, da man udrydder alt tvivl, forvirring og usikkerhed og i stedet kan gå vejen.



At være ked af det og modløs

Man føler sig ofte ked af det, modløs, frustreret og magtesløs. Der er alt for meget, der kræver energi af én, og man får ikke nok retur den anden vej af hverken penge eller ny energi. Man føler sig faktisk mere og mere opgivende og ude af balance. Og tanker som “Måske skal jeg bare få et 8-16 job og et “normalt” liv?” begynder at fylde mere og mere i tankerne…

=> Med et solidt fundament ved man præcis, hvor man skal lægge sin energi, og hvor man ikke skal lægge den. Man har et klart fokus at kunne prioritere sine handlinger på baggrund af, så man udelukkende bruger tid på det, der giver mening og resultater i den anden ende. Dermed spilder man ikke sin tid, penge og kræfter på at løse opgaver, der ikke bringer resultater til ens kerneforretning. Det betyder også, at resultaterne kommer hurtigere, fordi man fokuserer klart i en retning.



At have drømme, men ikke tage dem alvorligt

Man drømmer måske om at gøre sin virksomhed langt mere onlinebaseret, så man får mere tid til sig selv og sin familie i hverdagen. Men man når ikke længere end tanken og forsøger blot at få hverdagen til at hænge bedst muligt sammen. Det kan også være, at man drømmer om at tage højere priser for sine produkter og ydelser, men man tør ikke rigtig. For forlader de nuværende kunder så én?

=> Med et solidt fundament behøver man ikke drømme om at gøre noget. For så har man en gennemarbejdet strategi for, hvor ens virksomhed skal bevæge sig hen. Hvis man ønsker at gøre sin virksomhed mere onlinebaseret, så har man en plan for, nøjagtig hvordan man får det til at lykkes. På samme måde er man også færdig med at fastsætte sine priser ud fra ens følelser eller på baggrund af frygt for, om ens kunder vil betale prisen. I stedet fastsætter man sine priser på baggrund af sin strategi. Jo mindre virksomheden bliver drevet på baggrund af følelser og frygt, jo nemmere bliver det at skabe resultater.



At føle at man starter forfra igen og igen

Man oplever, at man har svært ved at fastholde de overordnede linjer for sin virksomhed. Det betyder, at hver gang man sætter sig ned og forsøger at danne sig et overblik, så bliver man endnu en gang i tvivlom, hvem man bedst kan hjælpe med hvad. Og hvordan man bedst hjælper dem. Man bliver også i tvivl om, hvad det egentlig er for et problem,  man sådan helt konkret skal satse på at løse. Det er dybt frustrerende hele tiden at opleve, at man mister den røde tråd, og man begynder mere og mere at frygte, at det ikke kun er den røde tråd, men også forstanden man mister i ren frustration…

=> Med et solidt fundament starter man aldrig mere forfra. For så har man en klar rød tråd, der er skabt på et gennemarbejdet og velovervejet grundlag. Intet er besluttet på tilfældigheder, men i stedet på baggrund af refleksion, analyse og grundighed. Man får et tydeligt formål med sin virksomhed, som skinner igennem alt.



Fælles for de ovennævnte udfordringer

Fælles for de ovennævnte udfordringer er, at man ikke selv har kontrollen.

I stedet lader man sig kontrollere af følelser, ydre begivenheder og tilfældigheder og forsøger blot at følge med.

Med et solidt fundament træffer man derimod et bevidst valg om selv at ville have kontrollen.

Man beslutter sig for selv at ville styre præcis, hvordan ens virksomhed skal drives, og hvordan resultaterne skal skabes.

Man vælger, at man ikke vil lade tilfældigheder råde over fremtiden, men i stedet selv tage det fulde ansvar.

Det kan måske føles skræmmende på den korte bane. Men når fundamentet først er på plads, så bliver tvivl, utryghed, usikkerhed og frygt afløst af klarhed, motivation og en fornyet lyst til at gå vejen.


Få mere inspiration her

Få adgang til dette online foredrag, som sætter fokus på vejen til et solidt fundament som introvert. Det varer lidt under 1 time og består udelukkende af seriøst indhold og værktøjer, du kan bruge her og nu i din virksomhed.

Lev_godt_af_din_forretning_introvert_selvstaendig_business_by_you
E-mail: 


Du tilmelder dig samtidig Business by YOU’s nyhedsbrev

***

Andre artikler om emnet

Begår du denne fejl i jagten på at få succes som selvstændig?

Kæmper du med at få tingene til at lykkes – og skaber det bekymringer hos dig?

Har du styr på dit virksomhedsfundament eller slår det revner?

Skriv en kommentar