En god forretningsmodel er unik for dig - ikke for andre - Business by YOU

En god forretningsmodel er unik for dig – ikke for andre

En god forretningsmodel for dig er ikke nødvendigvis en god forretningsmodel for mig. Og omvendt. Hvilket måske virker logisk, når du læser det her. Men ikke desto mindre søger mange desperat efter formlen på den helt rigtige forretningsmodel. Eller begynder at kopiere, hvad andre gør i deres virksomhed. Men det er ikke der, du finder de rigtige svar. Dem finder du hos dig selv. Hvilke spørgsmål du til gengæld kan stille i målet mod at finde svarene, får du inspiration til i denne artikel.

Din forretningsmodel er jo helt overordnet set den, som definerer, hvordan du driver din virksomhed.

Det vil blandt andet sige, at den handler om:

  • Hvad du sælger i din virksomhed af produkter og ydelser
  • Hvad du konkret hjælper folk med i din virksomhed
  • Hvem dine kunder er – og mindst lige så vigtigt hvem de ikke er
  • Hvordan du markedsfører dine produkter og ydelser
  • Hvilke priser du tager for dine produkter og ydelser
  • Osv.

Disse beslutninger er en del af enhver virksomhed.

Men der stopper fællesnævneren.

For en god forretningsmodel for din virksomhed er unik for dig.

Præcis som de andres forretningsmodeller er unikke for dem.

Hvilket er en væsentlig ting at blive bevidst om.

For så behøver du ikke længere spilde tid på at lede efter den “ultimative” forretningsmodel.

Eller at forsøge at kopiere, hvad andre gør i deres virksomhed i håbet om at skabe de samme resultater som dem.

For det kan du alligevel ikke.

For I er ikke ens.

Jeres kunder er ikke ens.

Og jeres udgangspunkt og drømme er ikke ens.

Med andre ord:

En god forretningsmodel for dig – ja faktisk den allerbedste forretningsmodel for dig – starter og slutter ved dig.

Så undgår du også at begå en typisk fejl, som mange selvstændige kommer til. Hvilket du kan læse meget mere om i denne artikel.

Hvad virker bedst for dig?
= Vejen til en god forretningsmodel

Når det kommer til din forretningsmodel er din vigtigste opgave derfor at finde ud af, hvad der virker bedst for dig.

Og dernæst finde ud af, hvordan du kan få det kædet sammen til din unikke forretningsmodel, som virker.

Men hvordan finder du ud af, hvad der er den bedste forretningsmodel for dig?

Tja… – det er en lang proces med mange forskellige overvejelser og beslutninger, som til sidst kædes sammen til din røde tråd i din virksomhed.

Når du til gengæld har gennemgået denne proces og står tilbage med din unikke forretningsmodel, kan du trække vejret roligt ned i maven.

For så ved du, hvordan du gør dine planer til handling og gør din drømmevirksomhed til din realitet. Ved at gå din besluttede vej skridt for skridt.

Eftersom det er en længere proces at nå dertil, kan jeg ikke rumme det hele i denne artikel.

Men jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du med fordel kan tage med i dine overvejelser på et mere overordnet plan. Ikke mindst som introvert.

Så du skaber en virksomhed, der passer til dig, og som du kan bevare din energi og motivation i som introvert.

Inspiration til en god forretningsmodel

Herunder vil jeg give dig inspiration til, hvad du med fordel kan overveje, når du sætter dig for at finde den bedste forretningsmodel for dig.

Det primære fokus i nedenstående vil handle om formen eller formatet af det, du ønsker at tilbyde i din virksomhed. Samt baggrunden for det.

For det giver et meget godt indtryk af, hvor mange forskellige overvejelser der kan ligge bag at træffe det rigtige valg for dig i din virksomhed.

Lad os se nærmere på nogle af de spørgsmål du kan stille dig selv.

Gode spørgsmål du kan stille:

=> Hvor meget kontakt ønsker du til andre mennesker?

Prøv at gøre dig nogle overvejelser om, hvordan du ønsker at arbejde med dine kunder. Samt hvor meget kontakt du ønsker at have med dine kunder og formen af denne kontakt.

Foretrækker du fx:

  • At arbejde 1:1?
  • At arbejde 1:få?
  • At arbejde 1:mange?

Dette valg har selvfølgelig indflydelse på, hvordan du skal sammensætte dine ydelser og produkter.

Men der er også endnu et lag i dette valg.

For med valget følger der nye overvejelser med.

Hvis du fx ønsker at arbejde med mange mennesker ad gangen, er det jo ikke specifikt nok til at du kan arbejde konkret ud fra det.

Det kræver også, at du forholder dig til, om du fx foretrækker:

  • At afholde workshops med interaktion?
  • At stå på en scene som foredragsholder?
  • At lave et uddannelsesforløb med mere traditionel underviser-/elevrolle?

På samme måde er der også nogle overvejelser, du har brug for at gøre dig, hvis du fx foretrækker at arbejde 1:1 eller 1:få.

At lave en god forretningsmodel handler altså også om, at du hele tiden går et skridt dybere. Så du forholder dig helt konkret til, hvad dine svar betyder i praksis i din virksomhed.

=> Ønsker du mange eller få kunder?

Du gør også klogt i overveje, hvorvidt du ønsker at betjene mange eller få kunder i din virksomhed.

For det valg har selvfølgelig også indflydelse på, hvordan du skal indrette din virksomhed.

Sælger du mange mindre produkter eller ydelser til en lav pris, har du brug for at sælge til mange flere mennesker. Frem for hvis du sælger større produkter eller ydelser, som du kan tage en højere pris for.

Der vil være stor forskel på din forretningsmodel alt efter, om du foretrækker at udbyde mange mindre produkter og ydelser eller fx bygger din virksomhed op omkring en VIP-model.

Så igen er det vigtigt, at du finder ud af, hvad der passer bedst til dig og dit temperament.

Har du lyst til at få noget inspiration til blandt andet denne overvejelse, er du velkommen til at se mit online foredrag “Lær hvordan du bygger en succesfuld virksomhed som introvert”. Du kan tilmelde dig her =>

=> Hvordan ser dit øvrige liv ud?

En anden vigtig overvejelse i forhold til opbygningen af din virksomhed er i forhold til, hvordan du ønsker, at din virksomhed skal passe sammen med dit øvrige liv.

Har du fx lyst til at indrette din virksomhed som en 8-16 virksomhed, hvor du går på arbejde og hjem igen. Nærmest som et traditionelt job. Dog med den undtagelse at du er din egen chef.

Eller har du lyst til at indrette din virksomhed, så du har friheden til at holde fri, præcis når du ønsker det. Og kan arbejde præcis, når du ønsker det.

Eller ønsker du at skabe en livsstil, hvor du kan bo i udlandet, men stadig drive din virksomhed via teknologiens muligheder.

Alt efter din foretrukne livsstil med din virksomhed vil det ikke være det samme indhold, du bygger din forretningsmodel op omkring.

Ønsker du fx mulighed for at kunne bo i udlandet, træffer du samtidig et valg om, at fysiske møder med dine kunder som udgangspunkt ikke er prioriteret højt i din virksomhed. Hvilket din forretningsmodel selvfølgelig skal afspejle samt udformningen af dine produkter eller ydelser.

Brug dine svar til at skabe din drømmevirksomhed

For hvert svar du finder, kommer du et skridt tættere på at kunne skabe den helt rigtige forretningsmodel for dig.

For med hvert svar kommer du et skridt længere ind til kernen af, hvad der skal være det bærende fundament i din virksomhed.

Lad os prøve at se på nogle eksempler på, hvordan du kan bygge din virksomhed op. Med udgangspunkt i de spørgsmål og overvejelser, du netop er blevet præsenteret for omkring din ønskede kontakt, mængden af kunder og øvrige livsstil.

Hvis du på baggrund af de tidligere spørgsmål og dine svar og overvejelser til dem har fundet ud af, at:

Du foretrækker intense og dybe relationer

Så vil 1:1 forløb måske være det rette valg for dig. Du kan skabe et forløb, hvor I har mulighed for at nå i dybden, så du fører din kunde hele vejen fra A-Z med dig ved sin side. En sådan model vil selvfølgelig betyde, at du skal fastsætte en pris ud fra, at du har mulighed for at hjælpe færre mennesker, men til gengæld får de din hjælp ubetinget.

Du foretrækker dynamikken i små grupper

Så vil gruppeforløb med få deltagere måske være et godt valg for dig. Som udgangspunkt er princippet måske det samme som ved 1:1 forløbet. Ud over at du laver det som et hold, der gennemfører forløbet på samme tid. Et sådant gruppeforløb kan fx vare 3 måneder, 6 måneder, 9 måneder eller måske helt op til 12 måneder. Det kommer an på forløbets opbygning.

Du foretrækker en kombination af 1:1 og gruppedynamik

Så vil den rette model for dig måske være at skabe et gruppeforløb med få deltagere. Men hvor hver deltager også får sparring alene med dig med fuld fokus på netop vedkommendes situation. Så der både er plads til det intense arbejde på tomandshånd, men samtidig også udbytte i form af gruppedynamikken og sparringen med andre.

Du foretrækker løbende udvikling

Så vil en medlemsklub måske være et godt valg for dig. Med en medlemsklub skal du løbende udvikle nyt materiale til medlemmerne i form af fx værktøjer, guides, interviews osv. Du kan fx vælge, at dine medlemmer betaler for 1 måned ad gangen eller binder sig for 1 år ad gangen. Det kommer igen an på, hvilken form du laver din medlemsklub i. En medlemsklub kan fx være et godt valg, hvis du gerne vil kunne arbejde fra alle steder i Verden, da du kan vælge, at det hele udelukkende foregår online.

Du foretrækker intens arbejde i korte perioder ad gangen

Så vil det være oplagt at overveje, om du kan bygge din virksomhed op omkring få årlige retreats. Mens retreatet foregår, har dine kunder din fulde opmærksomhed og hjælp, men til gengæld afslutter I jeres arbejde, når retreatet slutter.

Du foretrækker at forbedre dit eksisterende

Så kan du fx overveje, om du skal bygge din virksomhed op omkring et større online forløb, hvor du hele tiden har mulighed for at forbedre det allerede eksisterende. Så du hele tiden tilbyder dine kunder det allerbedste, men uden at du skal starte fra bunden hver gang. Du har fundamentet – og kernen – i dit produkt på plads. Men dét du tilbyder bliver hele tiden lidt bedre – eller mere udbygget – i takt med, at du også bliver klogere.

Muligheder er der masser af

Hvis du på noget tidspunkt har tænkt, at der er noget, du bliver nødt til at tilbyde i din virksomhed, fordi “det gør man”, så håber jeg, at denne artikel har åbnet dine øjne for, at du har masser af muligheder.

Der findes ikke kun én rigtig forretningsmodel.

Dit mål skal som tidligere sagt derfor være at finde frem til din unikke forretningsmodel, hvor alt går op i en højere enhed for dig.

Det betyder også, at du sagtens kan kombinere flere af de ovenstående muligheder, hvis du finder ud af, at det er en god forretningsmodel for dig.

Eller måske gå efter en model, som slet ikke er nævnt i denne artikel.

Det vigtigste er, at du føler dig hjemme og tryg i din forretningsmodel, så du har modet og lysten til at gå vejen.

Og det føler du dig kun, hvis du har en god forretningsmodel, som tager udgangspunkt i dig.

Skriv en kommentar