Få succes som selvstændig - undgå at begå denne oplagte fejl

Begår du denne fejl i jagten på at få succes som selvstændig?

Alle drømmer om at få succes som selvstændig. For med succes følger tryghed og frihed. Men i målet om at nå dertil ender mange med at drukne i overvældelse, forvirring og uklarhed og en alt for lille indtjening. For mange vil dette kunne undgås udelukkende ved at blive bevidst om de spørgsmål, de stiller i deres virksomhed. Samt timingen af spørgsmålene. Måske gælder det også for dig?

Alle selvstændige leder kontinuerligt efter svar på, hvordan de bedst og hurtigst kan få succes med deres virksomhed.

Det er en naturlig del af at udvikle sin virksomhed.

For at få succes som selvstændig hænger tæt sammen med et liv med tryghed og frihed.

Udgangspunktet for at finde disse svar starter logisk nok ofte i spørgsmål.

Men ofte begår mange en fejl i, hvilken type spørgsmål de vælger at stille.

Samt hvornår.

For de fleste stiller spørgsmål, som starter med Hvordan.

Men netop brug af hvordan-spørgsmål kan vise sig at være en stor fejl…

Medmindre spørgsmålet bliver stillet på det helt rigtige tidspunkt.

For er timingen ikke rigtig, kan disse hvordan-spørgsmål være lig med spild af tid, penge og ressourcer. Samt betyde en konstant tilstand af overvældelse, forvirring og uklarhed.

Og dermed gøre vejen til at få succes som selvstændig væsentlig længere.

Hvordan det hænger sammen, og hvad du skal være bevidst om i denne sammenhæng, handler denne artikel om.

 

Handling uden formål eller handling med formål

Lad os starte med at se nogle eksempler på hvordan-spørgsmål.

Det kan fx være spørgsmål som disse:

  • Hvordan tiltrækker jeg flere kunder?
  • Hvordan får jeg flere læsere på mit nyhedsbrev?
  • Hvordan laver jeg en Facebook annonce?
  • Hvordan får jeg succes med min online forretning?
  • Hvordan skriver jeg et godt blogindlæg?
  • Hvordan søgeordsoptimerer jeg?
  • Hvordan laver jeg et online kursus?
  • Hvordan får jeg flere følgere på Facebook?
  • Hvordan skriver jeg bedre salgstekster?

Det er altså spørgsmål af en praktisk karakter, som giver dig hjælp til at løse en specifik – og ofte enkeltstående – opgave.

Der er som udgangspunkt ikke noget galt med hvordan-spørgsmål.

De har absolut sin berettigelse i enhver virksomhedsudvikling.

Men ikke hele tiden.

For hver gang du stiller et hvordan-spørgsmål i din virksomhed, skaber du mere arbejde for dig selv og udvider din to-do-liste med nye opgaver.

Hvilket betyder, at for hvert hvordan-spørgsmål du stiller, giver du samtidig dig selv endnu mere at prioritere imellem, have overblik over, få dårlig samvittighed over, føle dig presset over osv.

Alt det du helst skal forhindre som introvert og selvstændig.

I hvert fald hvis du ønsker at få succes som selvstændig uden at brænde ud, mistrives eller blive stresset på vejen dertil.

Så du undgår at bliver træt og udbrændt som Mette, der netop har stillet et spørgsmål om dette emne til brevkassen. Hendes spørgsmål og mit svar kan du læse her, hvis du har lyst.

 

Hvordan-spørgsmål kommer aldrig først i jagten på at få succes som selvstændig

Derfor handler hvordan-spørgsmål i høj grad om timingen af, hvornår du stiller dem.

For der er altid spørgsmål, som kommer inden hvordan.

Og det er de spørgsmål, som tager fat i hele grundlaget for din virksomhed.

Det er som udgangspunkt spørgsmål, som starter med hvorfor.

Når du stiller dig selv spørgsmål med hvorfor, kommer du i kontakt med dit bagvedliggende formål.

Du bliver bevidst om, hvorfor du gør, som du gør.

Hvorfor-spørgsmål er altså spørgsmål, som udmunder i svar, du kan skabe et holdbart og solidt fundamentet omkring i din virksomhed.

Det er spørgsmål, som lægger op til refleksion, omtanke, strategisk tænkning, kreativitet, fokus og ikke mindst velovervejede beslutninger.

Kort og godt så er det spørgsmål, som opfordrer dig til bevidst at tage stilling til dine handlinger og prioriteter i din virksomhed.

Derfor er hvorfor-spørgsmål også din hjælp til at fjerne unødvendige opgaver på din to-do-liste.

For med hvorfor-­spørgsmål kan du forholde dig til hver enkelt opgave på din to-do-liste og spørge dig selv:

“Hvorfor er denne opgave vigtig at løse i forhold til min strategi?”

(Ønsker du et konkret værktøj til at gøre din to-do-liste mere overskuelig, så finder du det her)

Kan du ikke give et klart og fornuftigt svar på det spørgsmål, som ligger i tråd med din virksomhedsstrategi… tja… – så er det bare med at slette punktet og få mere luft på din to-do-liste.

Og leve et liv som selvstændig med langt mindre overvældende og langt mere fokus.

Nemt, ikke?

Hmm… ikke helt.

For i så fald ville så mange selvstændige ikke kæmpe den daglige kamp mod netop overvældelse. Samt forvirring omkring hvilken rækkefølge de skal løse hvilke opgaver.

Der kan være flere gode grunde til at forfalde til at stille hvordan-spørgsmål i sin virksomhed, når man gerne vil lykkes med sin virksomhed. Også på knap så hensigtsmæssige tidspunkter.

Lad os se på nogle af dem.

 

Hvem kender svaret?

Den første helt store forskel på at stille hvordan­-spørgsmål eller hvorfor-spørgsmål er forskellen på, hvem som har svaret.

For når du stiller et hvordan-spørgsmål, kan du lede efter svaret hos andre.

Mens når du stiller et hvorfor-spørgsmål, så er der kun en person, som kender svaret…

Nemlig dig.

Og det er faktisk en væsentlig forskel, da netop dette aspekt kan aktivere en helt masse i dig af frygt, tvivl og forvirring.

Googler du fx “Lav gode videoer”, får du 30.900.000 resultater som svar (!).

Du kan altså med en enkelt søgning se, at der er masser af hjælp at hente. Så der er ingen grund til at fortvivle.

Fortvivle kan man til gengæld hurtigt forfalde til, når man står over for de større spørgsmål, som danner grundlag for hele ens virksomhedsfundament.

For:

  • Hvorfor gør du, som du gør i din virksomhed og hjælper med netop det, du gør? Hvorfor er du den rette hjælper? Hvorfor skal nogen vælge dig frem for andre? Osv. (= Dit personlige fundament)
  • Hvorfor hjælper du netop de mennesker, du gør? Hvorfor skal du hjælpe disse mennesker med det, som du gør? Hvorfor er du den rette hjælper? Hvorfor hjælper du dem med netop denne udfordring og ikke en anden? Osv. (= Dit kundefundament)
  • Hvorfor sælger du netop det, som du gør? Hvorfor sælger du det i netop den form, som du gør? Hvorfor skal de vælge netop dit produkt/ydelse frem for andres produkter/ydelser? Hvorfor er du og det, du tilbyder helt særligt og unikt på markedet? osv. (= Dit virksomhedsfundament)

 

Kan du mærke presset?

Det er altså de helt store spørgsmål, som kræver tid at finde de rigtige svar på.

For ofte vil der være flere svar.

Så du skal gennem en proces med at veje forskellige muligheder op mod hinanden.

For til sidst bevidst at træffe til- og fravalg, som du går 100% med.

Hvilket kan føles angstprovokerende.

For:

  • Hvad nu hvis du vælger forkert?
  • Hvad nu hvis du ikke kan finde ud af det?
  • Hvad nu hvis du ikke er god nok, klog nok, dygtig nok osv. inden for dit felt?

 

Du bliver nødt til at have en solid strategi

Disse uhyre vigtige spørgsmål er altså samtidig de spørgsmål, som kan give virkelig stor uro indeni. Og som dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned kan blive ved med at skabe tvivl, frygt og forvirring hos dig.

Men vil du skabe en succesfuld virksomhed, du vil leve godt af uden at brænde ud undervejs, så bliver du nødt til at fastholde dig selv i disse spørgsmål.

Du bliver nødt til at prioritere at skabe en solid strategi, som kan være din trygge guide i hverdagen.

Ellers risikerer du for alvor at spænde ben for dig selv som introvert.

Og dermed aldrig nå dine mål…

Hvordan du undgår det – og hvordan du opdager, at du er ved at spænde ben for dig selv, kan du blive meget klogere på i mit gratis online foredrag. Her får du helt konkrete værktøjer til at skabe en holdbar strategi. Samt sikre at du indtænker alle tre ben i et solidt og stabilt fundament.

 

Du føler, at du bevæger dig fremad

Men altså – det er måske ikke så mærkeligt, at vi som selvstændige har tendens til at gå med de spørgsmål, hvor vi kan lede efter svarene uden for os selv.

For modsat hvorfor-spørgsmål, som kræver en indre proces, der kan tage tid, lange overvejelser og mange frustrationer og tvivl undervejs, så giver hvordan-spørgsmål derimod en følelse af at bevæge sig fremad.

Hvilket der er 3 gode grunde til.

For:

  1. Det føles konkret
  2. Det føles som handling
  3. Det føles som løsningen på alle dine udfordringer

Lad os se nærmere på de tre grunde en ad gangen.

 

1. Det føles konkret

Når du starter et spørgsmål med hvordan, så føles det meget konkret.

For hvordan lægger op til et løsningsorienteret svar.

Og løsningsorienterede svar betyder, at du får noget konkret at gå ud fra og handle på baggrund af.

Hvilket leder os videre til grund nummer to – nemlig handling.

 

2. Det føles som handling

Når du får et svar, der opfordrer til handling, føler du hurtigt, at du flytter dig.

Du får en god følelse af at udrette noget.

At skabe noget nyt og få styr på noget.

Når du handler og løser en opgave, betyder det ofte, at du kan strege en opgave på din to-do-liste. Hvilket igen er med til at forstærke din følelse af at handle.

Og her kommer den tredje grund ind i billedet, som er noget mere kompleks end de første to.

For den her følelse af at noget er konkret og handlingsbaseret, er du ikke alene om at skabe. Du bliver nemlig konstant opfordret til netop at handle på noget helt konkret.

Af andre…

Og disse “andre” får dig til føle, at du er på vej til at finde svaret, som kan løse alle dine udfordringer.

 

3. Det føles som om, at det kan løse alle dine udfordringer

  • Hvis bare jeg lærer, at…[indsæt selv], så… [indsæt selv]
  • Hvis bare jeg får… [indsæt selv], så… [indsæt selv]
  • Når bare jeg… [indsæt selv], så… [indsæt selv]

Vi mennesker vil så gerne tro, at hvis blot vi får styr på den her ene ting, så er lykken gjort.

Og derfor er vi som selvstændige hele tiden på jagt efter den ene ting, som vi (tror, at vi) mangler for at opnå succes med vores virksomhed.

Den gyldne nøgle til porten til succes.

Selvom vi måske med vores rationelle hjerne godt ved, at det ikke hænger sådan sammen, så vil vi så gerne tro på det alligevel.

Hvilket du også hele tiden bliver opfordret til at tro på som selvstændig.

For du er under konstant påvirkning ude fra.

Vi lever i en tid, hvor vi bliver bombarderet med markedsføring og salg.

Og især som nystartede selvstændige er vi lette at lokke i forhold til at tilmelde os alverdens nyhedsbreve fra A-Z i målet om at finde den store sandhed om vejen til succes.

Ofte får vi os ikke frameldt disse ting igen. Hvilket betyder, at uanset om du åbner din mail, befinder dig på de sociale medier eller deltager i et arrangement, så er du under konstant påvirkning af andre.

Hvilket jeg gerne vil prøve at konkretisere for dig med et meget konkret eksempel. Jeg har nemlig lavet et lille eksperiment…

 

Et lille mini-eksperiment

For at illustrere for dig, hvad jeg mere specifikt mener, har jeg lavet et lille mini-eksperiment i ugen op til dette blogindlæg.

Eksperimentet er ganske uvidenskabeligt, men dog øjenåbnende alligevel. Og har du lyst, kan du nemt lave det samme eksperiment selv.

Det lille eksperiment går ud på, at jeg har samlet alle de opfordringer, jeg har modtaget i mine nyhedsbreve og gennem annoncer, jeg er blevet præsenteret for på Facebook.

Hvilket betyder, at jeg gennem den seneste uge har fået at vide:

  • At video er alfa omega, hvis jeg vil have succes

    => Det er dog ikke nok bare at lave en video. For at det virker, skal jeg forstå præcis, hvordan jeg skal lave mine videoer både teknisk og indholdsmæssigt. Hvilket jeg har mulighed for at købe et kursus, som lærer mig

 

  • At nyhedsbreve er essentielt i min virksomhed, hvis jeg skal lykkes med den

    => Men for at få succes med mine nyhedsbreve, skal jeg lave kampagner. Disse nyhedsbrevskampagner skal som minimum indeholde noget helt specifikt indhold. Hvilken viden det er, og hvordan jeg konkret bruger det, kan jeg lære mere om i et kursus

 

  • At webinarer er den mest effektive form for markedsføring, jeg overhovedet kan lave, når jeg ønsker at tiltrække nye kunder til min virksomhed

    => Men det er vigtigt, at jeg bygger webinaret op omkring en specifik model, som brugt rigtig sikrer mig kunder bagefter. Hvordan denne model ser ud i praksis, kan jeg købe et kursus om

 

  • At uden det rigtige mindset så får jeg ikke den succes, jeg drømmer om

    => Inklusiv et link til et mini-kursus, som giver mig konkrete værktøjer til at få et stærkt mindset

 

  • At det er vigtigt, at jeg arbejder bevidst med mine negative tanker

    => Inklusiv et link til et webinar, hvor jeg lærer mere om negative tanker. Samt vil blive præsenteret for et forløb, der netop hjælper mig mod negative tanker

 

  • At jeg skal lære at manifestere, hvilket er meget simpelt, hvis jeg først forstår mekanismen bag

    => Inklusiv mulighed for at tilmelde mig et webinar, hvor jeg vil lære de basale principper bag manifestation

 

I løbet af en uge har jeg altså fået at vide, at hvis jeg ønsker succes med min virksomhed, er både video, nyhedsbreve + nyhedsbrevskampagner, webinarer, mindset, negative tanker og manifestation ikke til at komme uden om.

Læg mærke til at tre forskellige mennesker hver især har deres eget bud på,  hvad der er det mest virkningsfulde markedsføringsredskab.

De er altså ikke enige, men slår alle sammen på i deres markedsføring, at netop deres redskab er vejen til den ultimative succes… (= den gyldne nøgle til porten til succes).

Og det er blot på 1 uge (!).

 

3 bud på sandheden = Lang to-do-liste

Det vilde er, at selvom tre forskellige mennesker inden for samme uge forsøger at overbevise mig om, at tre forskellige redskaber (video, nyhedsbreve, webinar) er nøglen til min ultimative succes, så kan det sagtens være, at jeg tager det hele til mig som sandhed.

Og dermed lagrer i min bevidsthed, at det som minimum er en god ide, at jeg får:

  • Undersøgt hvordan jeg laver gode videoer + hvilket udstyr jeg skal bruge
  • Undersøgt hvordan jeg skriver gode nyhedsbreve samt kampagner
  • Undersøgt hvordan jeg laver et godt webinar

Og vupti – der kunne jeg forlænge min to-do-liste med pænt mange punkter, som omhandler vidt forskellige redskaber, men alle indeholder ordet hvordan (!).

Det er selvfølgelig sat lidt spidsen.

Men ikke desto mindre er mit lille mini-eksperiment et klart bevis på, hvor hurtigt du kan blive overvældet af, hvad alle andre ønsker at overbevise dig om.

 

Det handler ikke om afsenderne (!)

Min pointe  er ikke at hænge afsenderne af disse budskaber ud.

De er jo selvstændige som du og jeg, der har en virksomhed, de gerne vil leve godt af. Og de brænder for deres område og deres produkt, som de ved virker.

Desuden har jeg selv tilmeldt mig deres nyhedsbrev på et tidspunkt eller valgt at gå på Facebook, hvor jeg ved, at jeg bliver eksponeret for reklamer.

Det handler derfor ikke om afsenderne.

Det handler om dig og mig.

Samt vores evne til at skærpe vores bevidsthed om, hvor mange retninger og budskaber vi som selvstændige hele tiden bliver påvirket af.

Vi skal selv formå at sortere i alle disse budskaber.

Præcis som vi skal være bevidst om timingen i, hvornår vi aktivt vælger diverse redskaber og hjælp til.

Lad mig forklare hvad jeg mener med det.

 

Sådan sorterer du og vælger den rette timing

Du kan først sortere i alle disse budskaber, når du har et grundlag at sortere ud fra.

Dette grundlag er som tidligere nævnt dit virksomhedsfundament.

Din strategi for din virksomhed.

Når du kender din strategi for din virksomhed, ved du også præcis, hvad der virker for dig i din virksomhed – og hvad der ikke gør.

Du ved, hvad du ønsker at gøre i din virksomhed, og hvad du ikke ønsker.

Du ved, hvem dine kunder er, og hvem de ikke er.

Du ved, hvad dine kunder har brug for fra dig, og hvad de ikke har.

Du ved, hvad du står for i din virksomhed, og hvad du ikke står for.

Derfor ved du også, hvad det giver mening for dig at sætte ind i, og hvad der ikke gør.

 

Dermed ved du, hvad der er sandt for dig –  og hvad der ikke er

Det betyder, at selvom du får at vide ude fra, at video er din eneste vej til succes, så ved du, om det er sandt for dig eller ej.

Præcis som du ved det med alle de andre ting, du hele tiden bliver præsenteret for.

Med dit virksomhedsfundament og din strategi på plads VED du, hvilke hvordan-spørgsmål det giver mening for dig at stille hvornår, og hvilke der ikke gør.

Du dikterer derfor, hvad der skal stå på din to-do-liste.

Uagtet hvad andre mener, siger eller gør.

Uagtet hvad markedet dikterer, at du skal gøre.

Uagtet hvilke nye modetrends og tendenser, som er det hotte netop nu.

Med andre ord har du kun de opgaver tilbage på din to-do-liste, som du kender dit klare formål med.

Mens alle dem uden formål er slettet.

På den måde undgår du at bruge uanede mængder af tid på at sætte dig ind i alverdens markedsføringstaktikker, programmer og formler uden noget bagvedliggende formål med det.

Du sikrer altså, at du ikke knokler time efter time med noget, som ikke skaber resultater for dig i den sidste ende.

Hvilket medvirker til, at du sparer dig selv for at blive overvældet, frustreret og forvirret over alt det, du bør, skal og kan gøre i din virksomhed.

For du er ikke længere i tvivl.

Hvilket giver ro, tryghed, overblik, klarhed og friheden til at være dig med din virksomhed.

Og få succes som selvstændig på din måde.

 

Kort sagt:

Vil det altså sige, at det er hvorfor-spørgsmålene, som hjælper dig med at sortere i, hvilke  hvordan-spørgsmål, du skal stille.

Er du gennem dine hvorfor-spørgsmål nået frem til, at du skal bruge video i din virksomhed som et bærende markedsføringsredskab, så giver det efterfølgende mening at spørge:

  • Hvordan laver man gode videoer?

Men ikke før!

 

Din introverthed arbejder med dig – ikke mod dig

Selvom det som udgangspunkt kan føles angstprovokerende at skulle bide skeer med de store hvorfor-spørgsmål, så mind dig selv om, at du er skabt til det som introvert.

For det ligger i dit introverte dna gerne at ville skabe sammenhænge på et dybt plan.

Du søger altid efter meningen og værdien med alt, hvad du laver og går ud i verden med.

Du er biologisk indrettet til at gå i proces omkring et emne og finde de helt rigtige svar for dig.

Hvilket du kan læse meget mere om i min gratis e-bog, som har fokus på dit store potentiale som introvert.

Og du er vanvittig dygtig til det fra naturens side.

For det er netop i dybden og med den store forståelse på plads, at du kan slappe af og finde ro, tryghed og frihed.

Ikke før.

For det er først, når du har samlet alle trådene, at:

  • Du slipper overvældelsen
  • Du slipper forvirringen
  • Du finder motivationen til at gå vejen

Og er du først motiveret, er du i stand til at gå meget langt.

Også når det er svært og hårdt.

For når blot du har en klar plan og ved, hvad meningen er bag de ting, du gør, er du i stand til at tage det lange seje træk.

Og få succes som selvstændig ifølge blandt andet forskningens bud på, hvordan du opnår det. Hvilket du kan læse mere om i disse to artikler:

Formlen på succes som selvstændig – få 9 bud fra forskningens verden

7 tegn på at du får succes i livet som selvstændig og introvert

 

Det ukomfortable kan gøre dit liv som selvstændig komfortabelt

Med andre ord så kan det i udgangspunktet komfortable valg med at stille hvordan-spørgsmål ende med at gøre det ukomfortabelt at være dig i din virksomhed som introvert.

Mens det ukomfortable valg med at stille hvorfor-spørgsmål kan ende med at være den vigtigste nøgle til at gøre det komfortabelt at være dig i din virksomhed som introvert.

Sådan er det ofte i livet – og her er det altså heller ikke nogen undtagelse.

For at få succes som selvstændig, må du træffe nogle gode, gennemtænkte og helt bevidste beslutninger.

Kh Jane

En kommentar til “Begår du denne fejl i jagten på at få succes som selvstændig?”

  1. Superinteressant artikel, fordi du sætter spot på, hvordan og hvorfor markedsføring skal foregå indefra og ud – og ikke omvendt. Og svært ikke at føle sig ramt af dit lille minieksperiment. Jeg gjorde i hvert fald og kunne heldigvis grine af det 🙂

Skriv en kommentar