Markedsføringstaktikker er valg med afsæt i din strategi - ikke omvendt

Lad markedsføringstaktikker tage afsæt i din strategi – ikke omvendt

Markedsføringstaktikker fylder rigtig meget i billedet som selvstændig. Der er mange gode råd, tip og tricks til, hvordan du kan markedsføre dig. Men skal du følge dem alle, risikerer du hurtigt at blive overvældet. Især fordi det langt fra er alle, som passer til dig som person, til dine kunder samt den virksomhed du har eller ønsker at skabe. Derfor gør du klogt i at vælge dine markedsføringstaktikker ud fra din strategi – ikke omvendt.

Som selvstændig bliver du bombarderet med gode råd om alle de fornuftige ting, du kan kaste dig over i din virksomhed.

Og det er råd om alt fra A-Z i markedsføringsverdenen.

Du har helt sikkert fået råd a la:

  • Sørg for at bygge din nyhedsbrevsliste med det samme
  • Opret en virksomhedsprofil på Facebook. For næsten 3.5 million danskere har deres egen Facebookprofil
  • Du gør klogt i at blogge – gerne flere gange i ugen

Eller du er blevet fanget af tilbud som:

  • Sådan får du 1000 nye læsere på dit nyhedsbrev
  • Få gennemslagskraft på Facebook med disse råd
  • Brug disse tip og gør din blog til en magnet

Dette er blot eksempler inden for 3 områder.

Eksemplerne er utallige…

Jeg kunne i stedet have valgt at lave eksemplerne inden for fx Instagram, LinkedIn, søgeordsoptimering, annoncer, webinarer, podcasts, salgstragter, hjemmesidedesign eller andre områder.

For udvalget af gode råd om markedsføring er stort.

Og selve udvalget af gode råd inden for hvert af disse områder er faktisk også overvældende stort.

Det betyder, at:

Hvis du fx bruger 1 time på nettet på at opsøge råd og tricks til, hvordan du kan tiltrække flere læsere til dit nyhedsbrev, vil du nemt kunne skrive en helt A4 med gode råd og metoder, som du efterfølgende kan kaste dig over.

Hvis du i stedet anvender samme time til at google efter råd omkring brug af sociale medier. Eller om at skrive gode blogindlæg vil resultatet være det samme.

Med andre ord behøver du ikke bruge lang tid på research. Til gengæld bliver du på kort tid velsignet med et stort udvalg af gode råd, tip og tricks.

Alt sammen lige til at implementere i din virksomhed… – eller hvad?

Bagsiden af medaljen

På den ene side er det jo vanvittig priviligeret og fantastisk, at der er så meget viden til rådighed derude. Som endda samtidig er lettilgængeligt og ofte gratis.

Du kan altså uden de store anstrengelser finde viden omkring alt fra A-Z om markedsføring som selvstændig.

Men der er altså også en bagside af medaljen:

For på den anden side betyder dette store udvalg, at du konstant kan skrive nye punkter på din to-do-liste.

Både i forhold til konkrete opgaver, du skal kaste dig over. Samt ny viden, nye metoder og trends, som du skal sætte dig ind i og forstå for dernæst at implementere. Og til slut også med punkter til ændringer, du kan eller bør gøre i forhold til dit allerede eksisterende set-up.

Dermed risikerer du meget hurtigt, at din overvældelsestærskel stiger hurtigere, end du kan nå at skrive punkterne på din to-do-liste.

Du skal ikke bruge alle markedsføringstaktikker…

Fælles for alle de forskellige markedsføringsråd, tip, tricks og tendenser er, at de kan samles under en fælles betegnelse:

Taktikker.

De er med andre ord bud og ideer til, hvordan du kan vælge at markedsføre din virksomhed.

Og ordet vælge er et nøgleord her.

For du gør klogt i at vælge mellem dem.

Frem for at forsøge at forstå, implementere og udføre dem alle på ekspertniveau i din virksomhed.

Det er nemlig langt fra alle markedsføringstaktikker, som passer til dig.

Eller som passer til de kunder, du gerne vil i kontakt med.

Eller til den virksomhed med det formål, som din har:

  • Måske er det ikke vigtigt for dig at vide, hvad den nyeste udvikling inden for LinkedIn er?
  • Måske giver det slet ikke mening for dig (eller dine kunder), at du bruger Instagram i din virksomhed?
  • Måske er webinar det sidste, du har lyst til at kaste dig ud i. Og i øvrigt slet ikke en del af den måde, du ønsker at komme i kontakt med dine kunder på. I så fald er der ikke grund til at sætte dig ind i, hvordan webinarer fungerer

Din ulempe ved de mange gode råd, tip og tricks

Der er flere fælder ved alle disse markedsføringsråd, tip og tricks, som du med fordel kan være bevidst om.

Så de ikke bliver din ulempe, men i stedet dine fordel:

1. Du forsøger at presse dig ned i en andens model

For det første så hver gang du bliver præsenteret for et råd af en anden person, så er det netop en anden person, som står bag. Og selvom denne person måske har fået stor succes i sin virksomhed, så er det ikke en garanti for, at du opnår samme resultat.

For hvis rådet ikke passer til dig og dét, du har lyst til, så kommer du nemt til at forsøge at presse dig ind i en anden persons skabelon eller plan for succes.

Men du er dig, jeg er mig, og alle de andre er dem.

Vi har hver vores personlighed, styrker og præferencer.

Samtidig er det ikke de samme kunder, vi ønsker at arbejde sammen med. Eller den samme relation vi ønsker at skabe til vores kunder. Præcis som vi sjældent har det samme overordnede formål med vores virksomhed, når vi går helt ind til kernen.

Du kan med andre ord komme til at føle dig forkert i en andens set-up. Fordi du ikke formår at få den til at virke.

2. Du arbejder bagvendt

Når vi bliver fanget af alle de muligheder, som findes derude, risikerer vi at glemme, hvad vores egentlige fokus er.

Måske bruger vi al vores tid og fokus på at finde ud af, hvordan vi kan tiltrække 1000 nye læsere på vores nyhedsbrev. Vi bruger timevis på at få teknikken og diverse systemer til at fungere og spille sammen. At få vores hjemmeside til at virke i forhold til tilmeldingsboks m.m.

Mens vi glemmer at bruge tid på, hvad formålet er med at få 1000 nye læsere.

Hvilket både kan betyde, at det ikke er de rigtige mennesker for dig og din virksomhed, som ender på din liste. Eller at du ikke ved, hvad du skal stille op med din liste, når du når de 1000 læsere.

For du ved faktisk ikke, hvad du ønsker at skrive til dem om.

Dette er blot et eksempel.

Men pointen er, at vi meget nemt kan komme til at arbejde bagvendt. Forstået  på den måde at vi bruger en masse tid, energi, frustrationer og fokus på at implementere noget, som vi faktisk ikke ved, hvad vi ønsker at bruge til. Og når vi så har fået det til at virke, skal vi forsøge at presse vores virksomhed ind i en form, så det giver mening.

Hver gang vi gør det, mister vi en del af vores unikhed. Vi går på kompromis med vores udgangspunkt og lader markedsføringstaktikker styre os frem for, at vi styrer dem. Hvilket faktisk er en udfordring for mange selvstændige, fordi der er så meget ‘støj’ derude, som forsøger at fange vores opmærksomhed og fortælle os, hvad vi i hvert fald bør gøre, hvis vi ønsker succes med vores virksomhed.

3. Du kører træt i din egen virksomhed

Som introvert kan du godt lide at dykke dybt i et emne frem for kun at operere på overfladeniveau.

Men jo flere markedsføringstaktikker du skal forsøge at administrere og implementere på samme tid, jo mindre plads har du til fordybelsen.

I stedet risikerer du, at din hjerne bliver overvældet og får sværere og sværere ved at se meningen med det, som du har gang i.

Og mening er endnu et vigtigt ord for den introverte hjerne. Uden mening og formål mister den introverte hjerne hurtigt sin motivation.

Så der skal helst være en større mening og et overordnet formål med de punkter, der står på din to-do-liste.

Ellers bliver de blot til opgaver, som dræner dig for energi. Og som på sigt kan betyde, at du kører træt i din egen virksomhed. Fordi du mister glæden ved det, du har gang i.

For der er så mange opgaver, der venter, inden du kan kaste dig over det egentlige i din virksomhed.

Det sjove…(!) 

(Obs: Tager du på noget tidspunkt dig selv i at tænke det, så er det tid til at standse op og ændre fokus og retning. For det er et udtryk for, at du er ved at miste din motivation).

Pointen er:

Dit vigtigste formål som selvstændig – eller job, om du vil – er ikke at følge med markedet, udviklingen og den nyeste teknologi.

Det gør dig bare travlt beskæftiget (og måske også en smule frustreret og træt).

Dit vigtigste formål er det, som er kernen i din virksomhed.

Grunden til at din virksomhed overhovedet eksisterer.

Og denne grund er helt sikkert ikke, at du skal formå at forstå og implementere alverdens markedsføringstaktikker i din virksomhed.

Du skal i stedet tage fat på din kerne.

Udarbejde en god strategi ud fra den, så du sikrer, at du ved, hvor du ønsker at bevæge dig hen i din virksomhed samt hvordan.

Og herudfra kan du så begynde at træffe gennemtænkte til- og fravalg om dine markedsføringstaktikker.

Ud fra hvad der giver bedst mening og værdi på baggrund af din strategi.

Din strategi = Din overoverordnede plan inkl. værktøjer

Din strategi er din overordnede plan for din virksomhed.

Du skaber den med afsæt i dig, dine kunder og den virksomhed, du ønsker at have.

Den er med andre ord dit overordnede fundament.

Det fundament, som sikrer, at du hele tiden fokuserer på det, som er det rigtige for dig og din virksomhed. Og ikke på hvad andre gør. Eller hvad andre siger er det rigtige for dig at gøre.

For det ved kun du!

Når vi kommer til at bruge vores fokus på, hvad andre gør eller siger, er det ofte et udtryk for, at vi er bange for at træffe valg.

For sæt nu hvis vi træffer de forkerte valg.

Men uden valg ingen retning.

Så når du først tør at træffe de valg, som er de rigtige for dig og din virksomhed, skaber du ro.

Fordi du både får valgt til og fra.

Du får sorteret i alle dine muligheder og står derfor kun tilbage med dét, som giver mening for dig. Og som du derfor er motiveret til at arbejde ud fra hver dag.

Det betyder, at du er i kontrol og kan slappe af.

For du ved, hvorfor du gør, som du gør. Og hvorfor netop det er det rigtige at gøre for dig i din virksomhed.

Med andre ord er din strategi altså dit middel til at sikre, at du tager den fulde kontrol over din virksomhed.

Med din strategi i hånden ved du, hvilken viden du har brug for at opsøge og implementere. Du ved, hvilke markedsføringstaktikker der understøtter din strategi – og hvilke der ikke gør.

Hvilket betyder, at du kan undgå at spilde tid og mentalt energi på markedsføringstaktikker og andet ‘støj’, som ikke understøtter din strategi.

Du sikrer dit fokus og motivation

Med din strategi i hånden så ved du, om du skal bruge tid, fokus og energi på:

  • At have en LinkedIn profil
  • At have en Facebook side 
  • At blogge 2 gange i ugen

Men langt vigtigere så ved du også:

  • Hvorfor dine valgte markedsføringstaktikker er de rigtige for dig
  • Hvilken rolle du ønsker, at de skal spille i din virksomhed
  • Hvad formålet er med hver enkelt af dem
  • Hvilken betydning det har for din måde at implementere dem i din virksomhed

Tro mig – det vil være en stor lettelse for din introverte hjerne.

For du får langt større fokus, overblik og ikke mindst mening.

Hvilket er vigtige ingredienser til at få succes.

Få en solid og holdbar strategi i din virksomhed

Få viden og konkrete øvelser til at skabe din solide og stabile strategi i mit online foredrag: “Lær at bygge en succesfuld virksomhed som introvert”. Online foredraget varer cirka 45 minutter og er fuld af seriøs viden og brugbare værktøjer, du kan arbejde med her og nu i din virksomhed. Du kan tilmelde dig foredraget herunder og få adgang med det samme:

Navn:
E-mail:

Skriv en kommentar