Overspringshandlinger skaber ikke resultater. Få 5 effektive råd mod overspringshandlinger

5 effektive råd mod overspringshandlinger

5 effektive råd mod overspringshandlingerKender du det her med, at du sidder med en opgave, som du skal have færdig, men du når bare ikke i mål? Du bliver hele tiden fristet af liiiige at lave en kop kaffe mere, tjekke de seneste nyheder og lure, om der er sket noget på Facebook, siden du tjekkede sidst. Og hov, der røg der lige et kvarter – og din opgave er ikke en brøkdel nærmere at være færdig…

Det kaldes at lave overspringshandlinger…

Jeg tror, at det er de færreste mennesker, som kan sige sig fri fra at overspringshandle. Men du kan faktisk få rigtig meget ud af at sætte fokus på dine overspringshandlinger og arbejde på at minimere dem.

Du får her 5 effektive råd mod overspringshandlinger:

 

1. Find ud af hvornår du overspringshandler

Et godt sted at starte, når det kommer til overspringshandlinger, er at finde ud af, hvornår du typisk falder i ‘overspringshandlingsfælden’. Og hvorvidt der er et mønster i dine overspringshandlinger, som du kan arbejde med.

Ofte er det nemlig sådan, at det er visse typer af opgaver, du forsøger at undgå.

Det kan fx være de opgaver, som du finder svære, kedelige eller besværlige, eller som du er lidt i tvivl om, hvordan du får taget hul på.

Et godt råd til disse opgaver er at bryde dem ned i mindre opgaver. Det gør det nemmere at overskue dem. Samtidig med at du for hver lille opgave er tættere på at nå i mål med den store opgave.

 

2. Sørg for at din to-do-liste er realistisk

Hvis du arbejder som de fleste andre, så har du en to-do-liste.

Din to-do-liste kan være en god ting, men den kan altså også være det modsatte. Hvilket sker, hvis du ikke er realistisk med de opgaver, du skriver på.

En to-do-liste kan hurtigt blive fyldt ud med en bunke af opgaver, som alle tager længere tid end forventet.

Derfor er et godt råd at tage et kig på din to-do-liste og se, om den er realistisk. Prøv at skrive ud for hver opgave, hvor lang tid du forventer, at den vil tage. Ofte vil du opleve, at din fornemmelse for tid har snydt dig. Og derfor kan du ikke nå alle de opgaver, du har sat dig for, da du lavede listen.

Det giver dig også mulighed for at prioritere i din liste, så du har fuld fokus på de vigtigste opgaver.

Ofte kan en meget lang to-do-liste blive en stressfaktor og en mental energisluger. Så for din motivations skyld kan det også være en god idé at lave kortere to-do-lister med overskuelige og realistiske punkter. Samt at fokusere på at nå i mål med dine evighedsopgaver, hvilket du kan finde nogle gode tip til her.

 

3. Vælg det rigtige tidspunkt til dine opgaver

Er du blandt de mennesker, som præsterer bedst fra morgenstunden, så læg dine vigtigste og/eller sværeste opgaver her. På den måde får du klaret det væsentligste, mens din hjerne er frisk.

Det er generelt en god idé at få taget hul på disse opgaver, inden du kaster dig over andet. Ellers vil de ligge og ‘blinke’ til dig fra to-do-listen. Og være en konstant reminder om, at du ikke er gået i gang med dem endnu. Det kan dræne dig for mental energi og gøre det endnu sværere at komme i gang med opgaven.

Ofte går resten af dagens opgaver også mere glidende, hvis du får løst de vigtige og/eller sværeste opgaver fra start.

 

 

4. Gør det svært at lave overspringshandlinger

Det kan også være en god idé at gøre det svært for dig selv at overspringshandle.

Er du fx ét af de mennesker, som hele tiden liiige skal tjekke, om der er sket noget nyt på Facebook, så kan det være en idé at fjerne Facebook app’en fra din telefon.

Eller er du ét af de mennesker, som har svært ved ikke at tjekke mail konstant, så kan du prøve langsomt at ‘trappe ned’. Det kan du gøre ved at lave aftaler med dig selv. Det kan fx være, at du kun må tjekke mail 5 gange om dagen i den første uge. Og i den næste uge trapper du ned til 4 gange dagligt og dernæst 3 gange. Hvis du oplever, at det er svært, kan du vælge at sætte et autosvar på din mail. I automailen skriver du, at du tjekker din mail to gange dagligt og svarer på beskeder i bestemte tidsrum af dagen.

Det kan også være, at du er ét af de mennesker, som er ‘nyhedsjunkie’. Med andre ord så  har du svært ved ikke løbende at følge med i dagens nyhedsstrøm. Her kan det være et forslag at lave din startside om til en søgemaskine. Så mødes du ikke af et nyhedssite som det første.

Ved at slette dine bogmærker og dine tidsslugende apps bliver du nødt til at træffe et bevidst og aktivt valg om at opsøge disse sider, frem for at det er en overspringshandling, som sker helt naturligt.

 

5. Husk at holde pauser

Er det ikke lidt selvmodsigende, at vi skal droppe overspringshandlingerne, men huske pauserne?

Nej, planlagte pauser er faktisk nødvendige, for at du kan bevare din koncentration og ikke ender i en energikrise.

Det anbefales faktisk at lægge en kort pause på cirka 5 minutter ind i hver time. Disse minutter hjælper dig med at bevare dit fokus, din koncentration og energi gennem hele arbejdsdagen.

Meeeennn, du skal ikke bruge disse små pauser på at være på Facebook eller spille spil på din telefon. Brug dem i stedet på at få lidt luft og bevæge dig og tanke op med vand og evt. lidt mad.

 

Som en afsluttende kommentar til dette indlæg kan jeg da lige nævne, at der faktisk er foretaget undersøgelser, som viser, at det tager din hjerne cirka 15 minutter at opnå dyb koncentration. Til gengæld tager det kun få sekunder at komme ud af den igen…

Kh Jane

 

Skriv en kommentar