Forkerte kunder stjæler din energi som introvert med egen virksomhed

Forkerte kunder stjæler din energi

Med forkerte kunder mener jeg de kunder, som nærmest suger al energi ud af dig. Disse kunder er det vigtigt at undgå som introvert, da de kan ødelægge din virksomhed på sigt. For de stjæler ikke kun din energi. De stjæler også din motivation og dit formål med at gøre det, du gør. Derfor må du ikke undervurdere betydningen af at have de rigtige kunder som introvert.

Det er selvfølgelig vigtigt for alle selvstændige, at de arbejder med de rigtige kunder i deres virksomhed. For uanset hvordan vi end vender eller drejer det, er det sjovest og giver de bedste resultater for både dem og dig.

Men som introvert er det ikke bare vigtigt, det er faktisk nødvendigt. I hvert fald hvis du vil bevare dit drive og motivation og sikre, at du får det selvstændige liv med den indtjening, du drømmer om.

Som selvstændig er det ikke kun selve interaktionen med dine kunder, som kræver din energi. Der er masser af opgaver hver dag, som du skal bruge din energi og dit fokus på. Så for at sikre, at du har energi nok til at få gjort alt det, der skal gøres i din virksomhed, er det vigtigt, at du er bevidst om at bruge dine energireserver klogt. Og samtidig tager hensyn til at du fungerer som et genopladeligt batteri.

Som introvert bruger du altid energi, når du er sammen med andre mennesker. Uanset om du hygger dig eller ej. Men det kræver selvfølgelig ekstra energi af dig at tilbringe tid sammen med mennesker, du ikke føler dig godt tilpas med.

Hvilket netop er grunden til, at det er så vigtigt, at du er bevidst om at skille de forkerte kunder fra og vælge de rigtige kunder til.

Så du bevarer din motivation frem for at brænde ud.

(Oplever du, at du står et sted, hvor din motivation er begyndt at svigte, kan du finde hjælp og en gratis øvelse til at få den tilbage her).

 

Undgå de forkerte kunder og vælg de rigtige til

Hvis du blot i tankerne tænker på at arbejde sammen med en rigtig kunde versus en forkert, kan du nærmest mærke, hvilken betydning det har for din energi:

Eksempel A: Prøv at tænke tilbage på den sidste kunde du havde, som var et perfekt match til dig. I havde god kemi, og jeres personligheder passede godt sammen. Kunden havde brug for det, du havde at tilbyde og fik derfor gode resultater. Hvilket selvfølgelig betød, at vedkommende satte stor pris på din indsats og hjælp.

Eksempel B: Tænk nu på sidst du arbejdede sammen med en kunde, hvor I ikke var et perfekt match. Hvor du ikke følte dig godt tilpas i jeres samarbejde. Måske vidste du det faktisk godt allerede inden, I begyndte at arbejde sammen. Men af økonomiske årsager eller andre grunde valgte du alligevel at indgå i samarbejdet. Du oplevede samarbejdet som hårdt og meget energikrævende hele vejen igennem.

Forestil dig nu at åbne din mailboks og se, at der ligger en mail fra begge disse kunder.

Hvilken mail har du lyst til at åbne først?

Er det de samme følelser begge mails vækker i dig, allerede inden du har læst dem?

Nej, højst sandsynligt ikke vel.

Det er ret sandsynligt, at du føler dig væsentligt mere glad og oplivet af at modtage en mail fra kunden i eksempel A end kunden i eksempel B.

Husk din krop sladrer altid;-)

 

Din synlighed kan sortere de forkerte kunder fra

Jo mere din kalender er fyldt op med aftaler og samarbejde med kunder fra eksempel B, jo hårdere bliver det at være dig i din virksomhed.

Du får sværere ved at bevare din energi og din motivation.

Som introvert vil blot selve tanken om disse samarbejder betyde, at du kan mærke, at dit energiniveau falder. Du bliver ganske enkelt træt allerede på forhånd. Hvilket også går ud over alle øvrige opgaver i din virksomhed.

Derfor er det vigtigt, at du bevidst arbejder fokuseret på at tiltrække de rigtige kunder og sortere de forkerte kunder fra.

Vel og mærke allerede inden de kommer inden for dine døre.

Men hvordan kan du så gøre det?

Det kan du gøre gennem din måde at være synlig på.

Jo mere du tør at være dig i alle de budskaber, du sender ud gennem din virksomhed, jo nemmere bliver det at vælge dig til og fra.

Det betyder blandt andet, at jo mere dine tekster, dit logo, dine fonte og farver på hjemmesiden afspejler dig som person, jo bedre. Og jo mere du tør være dig selv i kontakten med potentielle kunder, jo nemmere bliver det at mærke, om I er et godt match eller ej.

 

Synlighed kan være svært som introvert

Jeg ved fra arbejdet med mine kunder (og fra mig selv), at det her med synlighed er en svær disciplin som introvert.

Det er et naturligt træk som introvert helst at ville holde sig i baggrunden og ikke være i centrum. Introverte er fra naturens side private mennesker.

Men det er vigtigt som introvert at vende den om og tænke på, at måden du er synlig på kan have stor indflydelse på, hvor rart det er at være dig i dagligdagen i din virksomhed. Og husk at der er forskel på at være personlig og privat.

Jo mere du tør være dig og vise dig i alle henseender i din virksomhed, jo sjovere kunder får du lov at arbejde med. Fordi de er et godt match til dig og din energi.

Du kan også se det på denne måde:

Din måde at være synlig på fortæller ikke kun dine kunder noget om dig. Det fortæller dem faktisk også noget om dem selv. For dine perfekte kunder skal se sig selv eller noget de ønsker hos dig, før de tager kontakt til dig.

Med andre ord så kan du gennem din synlighed skabe relationer til dine rigtige kunder og tiltrække dem. Samtidig med at du kan vise de forkerte kunder, at du ikke er det rette match til dem.

Og jo mere tydelig du er, jo nemmere bliver denne tiltrækning- og udskilningsproces.

Hvilket betyder, at:

  • Du spilder mindre af dine dyrebare energi på de forkerte kunder for dig
  • Du har mere tid og energi til rådighed til de folk, som er de rigtige kunder for dig
  • Du har det langt sjovere og er gladere i din virksomhed, hvilket også smitter af i dit øvrige liv

Har du brug for hjælp til at blive mere tydelig, finder du en gratis øvelse til det her.

 

Vil du arbejde mere i dybden?

Hvis du har lyst til at arbejde lidt mere dybdegående med, hvem der er de rigtige kunder for dig, og hvem du bør undgå, så har jeg lavet et arbejdsark til dig. Du kan downloade det gratis herunder:

 

Arbejdsark undgå de forkerte kunder tiltræk de rigtige kunder

 

God fornøjelse med at tiltrække de rigtige kunder.

Kh Jane

 

Skriv en kommentar