Hvilken historie fortæller du i din virksomhed? Arbejd med din historie her

Hvilken historie fortæller du i din virksomhed?

Hvilken historie fortæller du i din virksomhed? Er du bevidst om det? Ellers bliver du det gennem dette blogindlæg, hvor du også får en simpel øvelse til at arbejde med din historie. Din historie er af stor betydning for, om dine potentielle kunder bliver tiltrukket af dig. Om de føler en samhørighed med dig og i den sidste ende vælger dig til eller fra. 

Hvilken historie fortæller du i din virksomhed?

Fortæller du en historie, som gør det meget tydeligt for dine potentielle kunder, hvorfor de skal vælge dig?

Eller fortæller du en historie, som ikke får dig til at skille dig ud fra de andre, som tilbyder det samme som dig?

Din historie kan være den helt store forskel på, om dine potentielle kunder vælger dig til.

Og ikke mindst om du tiltrækker de rigtige kunder for dig – eller de kunder, som dræner dig for energi.

 

Din historie er også for din egen skyld

Det kan være en svær øvelse som selvstændig at finde modet til at gå helhjertet ud i verden med det, man kan.

Og ikke mindst som introvert, da det ligger naturligt til det introverte temperament at holde sig lidt tilbage.

Den introverte hjerne er meget bevidst om alt det, den ikke ved om et emne. Og den har det med at fokusere mere på disse mangler frem for på alt det, den kan og ved.

Så af frygt for at love for meget kan det være tillokkende som introvert hellere at fortælle for lidt.

Udfordringen er dog, at det kan komme til at give et uklart billede af, hvad du egentlig kan. Og hvad du står for som person og faglig ekspert.

Hvilket kan skabe utryghed hos dine potentielle kunder i forhold til, om du er den rette til at hjælpe dem med deres udfordring.

Derfor er din historie ikke kun for dine kunders skyld.
Den er også for din egen.

For det er i din historie, at du finder svaret på den værdi, du skaber.

Og det er dette svar, som giver dig modet til at gå ud i verden og fortælle om det.

Fordi du får øje på den store forskel, som netop du gør i kraft af den, du er, og det du kan.

 

Hvilken historie fortæller du i din virksomhed? 

Herunder får du en metode med 3 trin til at sætte ord på din historie.

Du kan downloade et arbejdsark til metoden her:

 

Download arbejdsark - hvilken historie fortæller du i din virksomhed

 

Trin 1.:
Hvilke 3 ord ønsker du, at folk forbinder med din virksomhed?

Start med at overveje hvilke 3 ord du ønsker, at folk forbinder med din virksomhed.

Formålet med dette trin er at hjælpe dig med at prioritere og blive skarp i dit budskab.

Jo flere ting vi ønsker at fortælle på én gang, jo mere uklar bliver vores kommunikation, og jo større forvirring skaber vi hos vores potentielle kunder.

Ved kun at fokusere på 3 primære ord bliver det meget konkret for dig, hvad der er det vigtigste at fokusere på i din historie. Det gør din kommunikation langt mere ensartet og nem at forstå som potentiel kunde.

 

Trin 2.:
Hvilken forandring hjælper du dine kunder med at skabe? Hvilket resultat får de ud af at arbejde sammen med dig?

Dette trin hjælper dig med at gøre dit budskab specifikt og tydeligt.

Jo mere skarp du er på, hvilken forandring du hjælper dine kunder med at skabe, jo nemmere får du ved at kommunikere direkte til din målgruppe og tiltrække deres opmærksomhed.

Sørg for at gøre denne forandring og det ønskede resultat til omdrejningspunktet for den historie, du fortæller i din virksomhed.

På den måde kan dine potentielle kunder mærke, at du forstår dem og er den rette person til at hjælpe dem til den forandring, de drømmer om.

 

Trin 3.:
Hvordan ønsker du, at dine kunder ser på deres relation til dig og din virksomhed?

Salg bygger i høj grad på relationer. Jo mere tillid dine kunder har til dig og din virksomhed, jo større er sandsynligheden for, at de vælger at købe hos dig.

Og jo bedre en relation du får skabt til dine kunder over tid, jo større er sandsynligheden for, at de køber hos dig igen og dermed bliver til loyale kunder.

Vi mennesker baserer i høj grad vores køb på følelser. Vi køber helst hos de mennesker, vi kan lide, og som vi føler forstår os. For dem føler vi os trygge ved og har tillid til.

Derfor er det vigtigt, at du også forholder dig til, hvordan du ønsker, at dine kunder ser på deres relation til dig og din virksomhed. Da det også er en vigtig del af din historie.

***

Hvilken historie fortæller du i din virksomhed? 

Det har du forhåbentlig fået et noget klarere billede af nu.

Kh Jane


 

Skriv en kommentar