Hvad laver du så? - Få enkel metode til at forklare din virksomheds virke

“Hvad laver du så?” – Få en trin for trin metode til at forklare kort og præcist, hvad du laver i din virksomhed, så folk forstår det

I denne artikel får du en simpel trin for trin metode til at forklare andre mennesker, hvad du laver i din virksomhed. Og selvfølgelig på en måde, så de forstår, hvad du siger.

“Hvad laver du så?”

Et klassisk spørgsmål til at bryde isen blandt fremmede mennesker til middagsselskaber og øvrige sociale begivenheder.

For det føles som et uskyldigt spørgsmål at stille.

Men som introvert selvstændig kan det være et af de spørgsmål, man ønsker at undgå.

Fordi man har svært ved at forklare kort og præcist, hvad det er, man laver i sin virksomhed.

Men sådan behøver det ikke at være.

Besvar “Hvad laver du så?”-spørgsmålet ved hjælp af denne metode

Mange introverte selvstændige bruger mange ord til at forklare, hvad de laver.

Og de bruger ofte også ord, som ikke nødvendigvis vækker genklang hos deres sidemand.

Hvilket kan skabe en ubehagelig situation, der føles overvældende og energikrævende at være i.

Det kan man undgå ved at øve sig i at forklare kort og tydeligt:

  • Hvad man laver
  • Hvem man hjælper
  • Hvordan man hjælper dem

På den måde har man altid noget håndgribeligt at ty til i disse situationer.

Samtidig med at man bevarer sin troværdighed og får sin virksomhed til at lyde som det seriøse foretagende, den er.

Herunder finder du en trin-for-trin metode, der guider dig gennem en proces til et fyldestgørende svar, som samtidig er kort og præcist.

Denne metode kan du bruge til at føle dig på sikker grund næste gang, du bliver spurgt om, hvad du laver i din virksomhed.

1. Sæt titel på

Hvis det hjælper dig, er det fint at starte med at sætte en betegnelse på det, du laver.

Det vil sige:

Jeg er:

  • Karrierecoach
  • Zoneterapeut
  • Fysioterapeut

Men lad det ikke være det eneste, du siger.

Du kan i øvrigt sagtens undvære denne del.

Men det er fint at starte med at nævne din titel, hvis det gør dig tryg og får dig til at føle dig på mere sikker grund.

2. Hvem arbejder du med?

Sæt herefter ord på, hvem du hjælper i din virksomhed.

Jeg arbejder med:

  • Kvinder, som ønsker deres første lederjob
  • Kvinder i overgangsalderen
  • Folk med ondt i ryggen

3. Hvilke problemer har disse mennesker?

Beskriv herefter kort og præcist, hvilke problemer disse mennesker har.

De:

  • Frygter jobsamtalen fordi de føler sig usikre på sig selv og deres kompetencer
  • Har svært ved at få hverdagen til at fungere pga. de gener, overgangsalderen medfører
  • Har daglige smerter, som begrænser deres livskvalitet

4. Hvad drømmer de om?

Beskriv herefter hvad de drømmer om i stedet.

De:

  • Drømmer om at kunne slappe af til jobsamtalen og fremstå professionel
  • Drømmer om at få deres overskud og energi tilbage uden medicinsk hormonbehandling
  • Drømmer om et aktivt liv uden smerter

5. Hvordan hjælper du dem?

Sæt herefter ord på hvordan du hjælper dem.

Jeg:

  • Hjælper dem med at forberede sig til jobsamtalen
  • Hjælper med at få genoprettet balancen i deres krop
  • Hjælper dem med at blive smertefri og få deres livskvalitet tilbage

6. Forklar det i en kort og præcis sammenhæng

Nu er det så tid til at samle dine svar til en kort, klar og præcis sammenhæng.

Så du aldrig mere er i tvivl om, hvad du skal svare, når din sidemand spørger “Og hvad laver du så?”

“Jeg er karrierecoach og hjælper kvinder med at få deres første lederjob. Jeg hjælper dem med at forberede sig til jobsamtalen, så de ikke er nervøse og usikre, men i stedet føler sig rolige og fremstår professionelle og kompetente.”

“Jeg er zoneterapeut og behandler kvinder i overgangsalderen, som har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen pga. de gener, som overgangsalderen giver. De ønsker at få deres energi tilbage, men uden brug af medicinsk hormonbehandling. Jeg hjælper dem med at få livskvaliteten tilbage gennem min behandling, som genopretter balancen i kroppen.”

“Jeg er fysioterapeut og har specialiseret mig i at hjælpe folk med ondt i ryggen. Mine patienter lever med konstante smerter, hvilket forringer deres livskvalitet. Jeg hjælper dem med at blive smertefri, så de kan få et aktivt liv igen.”

Undgå fagsprog og ord, dine kunder aldrig selv ville bruge

Det er utrolig vigtigt, at du bruger ord, som dine potentielle kunder selv ville bruge om deres situation.

Mange kommer til at bruge diverse fagudtryk eller en jargon, som “almindelige” mennesker aldrig ville bruge. Og som andre mennesker derfor ikke nødvendigvis forstår.

Hvis du fx er karrierecoach, er det nemmere – både for din sidemand og dine potentielle kunder – at forstå, at du hjælper folk med at få et nyt job. Frem for at du fjerner “begrænsende overbevisninger” (det ved man ikke nødvendigvis, hvad er, hvis man ikke er uddannet coach) eller “negative historier fra fortiden”.

Så forsøg altid at tænke på hvad nye kunder vil sige, at de leder efter, når de finder frem til dig.

Jo mere du kan bruge et sprog, som dine potentielle kunder forstår, jo mere vil alle andre udeforstående også forstå dig. Og jo bedre de forstår dig, jo større sandsynlighed er der for, at de siger:

“Jeg kender én, som har brug for netop sådan én som dig.”

Andre relaterede artikler om emnet:

Har du svært ved at markedsføre dig (nok)?

3 metoder til at lære dine kunder bedre at kende

5 trygge måder du som introvert kan skabe en god relation mellem dig og dine potentielle kunder

Skriv en kommentar