Strategi som lille virksomhed er din tryghed for at undgå forkerte valg

3 grunde til at strategi også er for dig med lille virksomhed

Du gør klogt i at arbejde ud fra en strategi i din virksomhed som introvert. Men du gør samtidig også klogt i ikke at gøre den til noget højtideligt eller abstrakt noget, som du har svært ved at arbejde med i praksis. Få i stedet din strategi helt ned på jorden, så du kan bruge den som din trygge guide i hverdagen. I denne artikel får du 3 grunde til, hvorfor brug af strategi som lille virksomhed er en god ide.  

Din strategi er et vigtigt værktøj i din virksomhed.

Hvorfor det er sådan, ser denne artikel nærmere på.

Men inden da så lad mig lige nævne, at hvis du bliver lidt skræmt af ordet strategi, eller tænker at det kun er sådan noget, der hører til i større virksomheder, offentlige forvaltninger eller organisationer, så må du ikke løbe din vej endnu.

 

Strategi som lille virksomhed
-> Nej, den behøver hverken være højtidelig eller abstrakt

I mit univers er en strategi ikke noget højtideligt eller abstrakt noget. Det er i stedet helt nede på jorden.

Det er din guide i hverdagen.

Din vejviser i forhold til de opgaver, du løser.

Og ikke mindst din garanti for, at du bevæger dig i den rigtige retning. Så du undgår at komme ud af helt forkerte tangenter, der kan forhindre dig i at få den virksomhed, du ønsker.

Det er med andre ord din sikkerhed for, at du skaber den virksomhed, der passer dig.

For du skaber din strategi med afsæt i nogle af dine vigtigste styrker som introvert.

Hvilket blandt andet er din grundighed, din seriøsitet, din kreativitet og ikke mindst din evne til at observere, analysere og skabe sammenhænge. Alt sammen væsentlige elementer til at skabe en tryg kerne at arbejde ud fra.

 

Hvad er en strategi?

Der findes ikke en entydig definition af, hvad strategi er.

Alt efter virksomhedstype, personlighedstype og markedet kan det være forskelligt, hvad der lægges vægt på i en strategi.

Men helt overordnet skal du se din strategi, som din guide i forhold til:

Hvad du ønsker, at din virksomhed bliver, og hvilke mål du ønsker at opnå i din virksomhed.

Du skal med andre ord se din strategi som din plan, der beskriver, hvor du skal hen med din virksomhed, fordi det giver mening og værdi for dig.

Samt din vej til at nå dine mål på en måde, som passer til dig.

 

Din strategi er en fremtidsorienteret plan

En strategi er med andre ord en fremtidsorienteret plan for din virksomhed, som du bevidst laver.

Og din strategi gør det muligt for dig at have:

  • Et klart fokus
  • Et klart formål med alle dine handlinger

Med et klart fokus og et klart formål med alle dine handlinger bliver du i stand til at planlægge helt ned i detaljer, hvilke skridt du skal gå. Samt i hvilken rækkefølge og hvilket tempo, du skal gå dem i.

Du får mulighed for at skabe gode vaner og rutiner, som du kender udbyttet af.

Og dermed kan slappe af i.

Du får altså et solidt grundlag at planlægge enhver aktivitet i din virksomhed ud fra uden frygt for at gøre det forkerte.

For med din strategi ved du altid, om du er på rette vej. Og bliver du alligevel usikker undervejs, kan du bruge din strategi til at blive sikker igen.

 

Derfor skal du have en strategi i din virksomhed

Med en strategi:

  1. Ved du, hvad du og din virksomhed står for
  2. Har du et solidt grundlag at træffe dine beslutninger ud fra
  3. Forhindrer du at bruge tid, penge og ressourcer på det forkerte i din virksomhed

Alle 3 væsentlige bevæggrunde som introvert.

For de er alle sammen med til at sikre, at du skaber gode rammer at drive din virksomhed i. Så du ikke konstant konfronteres med at blive overvældet, forvirret eller uklar på hele grundlaget for din virksomhed.

Hvilket alt sammen er væsentligt, for at du bevarer din energi og undgår at brænde ud.

Du kan læse meget mere om det introverte temperament i e-bogen “Udfold dit potentiale som introvert”. Det er vigtig viden i forhold til, hvordan du sikrer, at du skaber et arbejdsliv, du trives i. Og dermed undgår at blive deprimeret, modløs, stresset og udbrændt. Du kan downloade e-bogen her =>

 

1. Du ved, hvad du og din virksomhed står for

Når du arbejder ud fra en strategi, ved du præcis, hvad din virksomhed står for – og ikke står for. Du ved, hvad dit overordnede formål er med din virksomhed.

Du får fuldstændig klarhed over, hvad du laver i din virksomhed. Hvem du hjælper i din virksomhed. Hvad du hjælper dem med, og hvorfor de har brug for netop din hjælp til det. Du ved også, hvordan du hjælper dem, og hvorfor det er den helt rigtige måde at hjælpe dem med netop deres udfordring.

Du har med andre ord dit grundlæggende fundament på plads.

Der hersker ikke nogen tvivl om, hvad der er din og din virksomheds berettigelse.

Samtidig tager din strategi altid udgangspunkt i dig. Det vil sige, at du forholder dig til, hvad der er det rigtige at gøre for dig – og hvorfor.

Og dermed er vi nået til grund 2.

 

2. Du har et solidt grundlag at træffe beslutninger ud fra

Når du har en strategi, ved du, hvad du ønsker at udrette med din virksomhed og hvordan. Du har lavet et grundigt og seriøst forarbejde, som du nu kan basere dine beslutninger på.

Det gør det langt lettere at træffe gode beslutninger i din virksomhed.

Når du står over for at skulle træffe en beslutning, kan du bruge din strategi til at guide dig.

Du kan holde dine muligheder op over for hinanden og bruge din strategi til at vurdere dine muligheder.

Det vil sige, hvis jeg træffer denne beslutning, får det mig så tættere på de mål, jeg arbejder hen imod? Og på en måde som passer til mig og min måde at være på? Eller ej…?

Hvilket leder videre til grund nummer 3.

 

3. Du forhindrer at bruge tid, penge og ressourcer på det forkerte

Vi lever i en tid fuld af muligheder.

Der er så mange måder at nå sine mål på.

Så mange steder at opsøge viden og finde gode eller mindre gode råd.

Uden en strategi kan alle disse muligheder være ganske overvældende. Samtidig med at de kan give en følelse af, at du hele tiden er bagud.

Når du hele tiden præsenteres for nye muligheder, nye formler og nye værktøjer, du “bør” bruge, kan det give en følelse af, at der er så meget, du fortsat ikke gør rigtig i din virksomhed. Eller så meget du fortsat mangler i din virksomhed.

Og er du generelt lidt usikker på dit grundlæggende fundament, har du langt lettere ved at springe på en hver ny mulighed, der sælges på at være netop det, du mangler i forhold til dit helt store gennembrud.

Men hver gang du laver nye tiltag i din virksomhed, sætter dig ind i nye værktøjer eller investerer i den nyeste formel på succes, så er du i risiko for at spilde både tid, penge og ressourcer. Medmindre at du gør det med vidt åbne øjne, fordi det passer perfekt ind i den strategi og det overordnede formål, du har for din virksomhed.

Ergo er din strategi dit værktøj til at sortere i alle dine muligheder og sikre, at du kun vælger de relevante til. Og dermed godt tør at lade nogle af mulighederne forpasse. Fordi du med sikkerhed ved, at de ikke er relevante for dig, der hvor du står med din virksomhed netop nu.

 

Strategi er ikke taktik

I vores tid er der et stort fokus på handling.

Vi bliver hele tiden målt på vores handlinger eller mangel på samme.

Vi bliver hele tiden konfronteret med de andres handlinger.

Vi bliver hele tiden opfordret til handling (hvilket kan betyde, at vi begår en stor fejl i vores virksomhed, som du kan læse mere om i denne artikel).

Dette konstante fokus på handling kan betyde, at vi ikke tager os god nok tid til at lave vores strategi, men i stedet begynder at handle.

Men risikoen ved det er, at hvis vores handlinger ikke tager afsæt i vores strategi, så bliver vi overvældede og stressede af at knokle uden at få konkrete resultater.

 

Strategi kommer før taktik

Din strategi kommer altså altid før dine handlinger.

Og dine handlinger er lig med dine taktikker.

Så med andre ord gør du klogt i altid at lade strategi komme før taktik i din virksomhed:

  • Strategi: Hvad du ønsker at opnå
    => Det vil sige, at det er fremtidsorienteret
  • Taktik: Hvordan du når målet
    => Det vil sige, at det er nutidsorienteret

Med andre ord bliver du nødt til at vide, hvordan dine fremtidsmål ser ud, inden du begynder at handle.

For ellers er du langt fra garanteret, at dine handlinger munder ud i noget, der er i tråd med dine mål og ønsker for fremtiden.

Og ifølge forskningen er netop specifikke mål og et klart fokus vigtige ingredienser i at få succes.

I værste fald bliver dine handlinger ellers blot… spild af tid og penge!

Strategi som lille virksomhed handler altså i bund og grund om at være fornuftig og tage ansvar.

Kh Jane


Lev_godt_af_din_forretning_introvert_selvstaendig_business_by_you

I online foredraget “Skab en virksomhed som introvert med ro, tryghed og frihed – og penge nok på bundlinjen”, får du konkrete værktøjer til at arbejde med din strategi. Foredraget er helt nede på jorden. Det varer 1 time, så lav en god kop kaffe/te og sæt dig til rette i sofaen.

DU KAN TILMELDE DIG HER

 

Skriv en kommentar